وسایل و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی نظیر ابزارآلات آزمایشگاهی و جراحی، دستگاه های الکترونیکی و … به دلیل نوع کاربرد باید از کیفیت و دقت بالایی برخوردار باشند. به همین خاطر در بسیاری از این وسایل و تجهیزات از فلزات گرانبها استفاده می شود که پس از مستعمل شدن باید جهت بازیافت مورد توجه قرار گیرند.

بازیافت فلزات گرانبها از تجهیزات الکترونیکی پزشکی مستعمل

تجهیزات الکترونیکی مثل دستگاه ها و مانیتورهای چک کننده وضعیت بیمار، دستگاه های الکترونیکی که در آزمایشگاه یا اتاق جراحی کاربرد دارند و … معمولا دارای بردها و قطعات الکترونیکی هستند که حاوی فلزات گرانبهای زیادی مثل طلا و نقره می باشند. اصولا بردهای الکترونیکی با کارکرد پزشکی از نوع بردهای بسیار با کیفیت و درجه یک حساب می شوند که می توان طلا و نقره زیادی از آن ها استخراج کرد.

بازیافت پلاتین از ابزارهای آزمایشگاهی و جراحی

بازیافت پلاتین از ابزارهای آزمایشگاهی و جراحی

در بعضی از موارد ابزارهای آزمایشگاهی و جراحی نظیر انبر و موچین ممکن است از پلاتین ساخته شده باشند یا حداقل با آن آبکاری گردیده باشند. از این رو ضایعات این ابزارها باید بررسی شوند تا در صورتی که حاوی پلاتین بودند بازیافت گردند.

بازیافت فلزات گرانبها از ابزارهای دقیق صنعتی مستعمل

ابزارهای دقیق صنعتی مثل ترموکوپل ها که در سیستم های تهویه بیمارستان ها به کار می روند، سنسورهای اکسیژن و سنسورهای تشخیص دود و آتش سوزی که بیمارستان ها به آنها مجهز هستند ممکن است حاوی یکی از فلزات طلا، پلاتین یا پالادیوم باشند.

استخراج نقره از فیلم های رادیولوژی و لیتوگرافی

استخراج نقره از فیلم های رادیولوژی و لیتوگرافی

فیلم های رادیولوژی و لیتوگرافی حاوی نقره هستند و بسیاری از افراد از ضایعات این فیلم ها نقره بازیافت می کنند. البته با ظهور عکسبرداری دیجیتالی استفاده از فیلم های رادیولوژی و لیتوگرافی کم شده است اما باز هم می توان به مقدار قابل توجهی از این ضایعات به خصوص در انبارهای بیمارستانی دست پیدا کرد.

خرید ضایعات پزشکی و آزمایشگاهی مستعمل

به دلیل این که قیمت تجهیزات و وسایل پزشکی و آزمایشگاهی بالا است، مقدار کمی از آن ها هم توسط بیمارستان ها و آزمایشگاه ها خریداری می شود و معمولا هم تا جایی که امکان دارد از آن ها استفاده می شود. بنابراین ضایعات این دستگاه ها و وسایل زیاد نیست. اما در عوض و همان طور که اشاره شد این ضایعات در بیشتر موارد کیفیت بالایی دارند و از ضایعات درجه یک و گران قیمت محسوب می شوند.

خرید ضایعات پزشکی و آزمایشگاهی مستعمل

وسایل و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و همچنین فیلم های رادیولوژی معمولا پس از مستعمل شدن در انبارهای بیمارستان ها، کلینیک ها، آزمایشگاه ها و دندان پزشکی ها جمع آوری می شوند و پس از این که به حجم معینی رسیدند به مزایده گذاشته می شوند. از این رو شرکت در مزایده ها مناسب ترین و سریعترین راه برای دسترسی به این ضایعات است.