روی جواهرات طلا و نقره، اعم از آنهایی که در داخل یا خارج از کشور ساخته شده‌اند، اعداد و کدهایی حک شده است که به اصطلاح آن ها را انگ می نامند و هرکدام معنای خاص خود را دارند و می توانند به ما بفهمانند که جواهر از چه فلزی گران‌بهایی ساخته شده، دارای چه عیاری است و ساخت کدام کشور یا حتی چه شرکتی است.

اعداد و کدهایی که عیار طلا را مشخص می کنند

کدی که نشان دهنده عیار طلاست به دو صورت مختلف نوشته می شود. صورت اول یک عدد به همراه حرف K (یا kt) است و صورت دوم (که بیشتر در جواهرات ساخت خارج استفاده می شود) یک عدد سه رقمی خالی است. برای مثال اگر روی جواهر کد 22k نوشته شده باشد، به این معناست که آن جواهر 22 عیار است و اگر روی جواهر طلایی عدد سه رقمی 750 حک شده باشد، به این معناست که آن جواهر، 18 عیار است.

کدهای روی طلا و نقره
در جدول زیر معنای کدهای رایج جواهرات طلا را برایتان آورده ایم. طبق این جدول و همانطور که مشاهده می‌کنید، یک جواهر 18 عیار که با کد 750 یا 18k شناخته می‌شود، حاوی 75 درصد طلاست و یا طلای 500 (12k) حاوی 50 درصد طلای خالص است.

نکته: اگر کد حک شده روی طلا (یا نقره) سه رقمی بود، یک کاما بعد از رقم دوم بگذارید تا درصد طلای به کار رفته در جواهر به دست آید. برای مثال اگر روی جواهری عدد 875 حک شده باشد یعنی آن جواهر حاوی 87.5 درصد طلاست.

کدهای روی طلا (عیارهای طلا)

کد T روی طلا

طلاهای ساخت داخل دارای کد شناسایی هستند. برای مثال کد شناسایی T یعنی آن جواهر در تهران ساخته شده است. کد شناسایی E نیز به اصفهان و M به مشهد اختصاص دارد. همچنین در کنار این حروف اعداد دیگری نیز حک می شوند که نشان‌دهنده شماره کارخانه تولید کننده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است.

کد نشان‌دهنده رنگ طلا

در بعضی از جواهرات طلا، اعدادی روی طلا حک می شود که بیان‌گر رنگ طلاست. به عنوان مثال طلای سفید با حرف W، طلای زرد با حرف Y و طلای صورتی را با Pink یا P نشان می دهند. جهت آشنایی با این کدها، دو نمونه از آنها را برایتان مثال می زنیم: «YG18K» و «WG21K»

اعداد و کدهایی که عیار نقره را مشخص می کنند

برخلاف طلا، برای نقره فقط کد سه رقمی استفاده می شود که معنا و کارکرد آن دقیقا مطابق کدهای سه رقمی طلا است. البته اکثر این اعداد نسبت به کدهای طلا متفاوت هستند که در زیر کدهای رایج نقره را برایتان می آوریم.

کدهای رایج نقره: 800, 830, 875, 925, 960, 999

کدهای روی نقره

از بین این کدها، کد 925 رایج ترین کد است. این کد به این معناست که جواهر نقره از نقره استرلینگ –که پرکاربردترین آلیاژ نقره است- ساخته شده و حاوی 92.5 درصد نقره خالص است. همچنین بد نیست بدانید که کد 999 به معنای نقره خالص است که البته جواهری با این کد پیدا نخواهید کرد، زیرا نقره خالص بسیار نرم و شکننده است و نمی توان از آن جواهری ساخت.

نکته: نقره استرلینگ با کد S925 نیز نوشته می شود.

کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره

کتاب آموزش بازیابی طلا و نقره

اگر دوست دارید با روش‌های تشخیص و عیارسنجی نقره آشنا شوید، از جواهرات و ظروف نقره دست دوم، نقره بازیافت کنید یا طلا و نقره موجود در قطعات الکترونیکی را استخراج کنید، توصیه می کنیم کتاب “بازیابی شیمیایی طلا و نقره” را مطالعه فرمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دانلود رایگان نسخه محدود این کتاب، روی لینک زیر کلیک کنید:

کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره