استارتاپ بیوکالکشن (BioCellection) روشی جدید ابداع کرده که طی آن زباله‌ها و ضایعات پلاستیکی را به ماده‌ شیمیایی تبدیل می‌کند که برای ساخت رنگ، لباس نایلونی، کفی کفش، قطعات خودرو و عطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت که فعالیت خود را در شهر سن خوزه آمریکا آغاز کرده، حاصل همکاری دو کارآفرین چینی در دوران دانشجویی است و قصد دارد شکل جدیدی به فرآیند بازیافت پلاستیک بدهد. مؤسسان شرکت مذکور در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفته‌اند کاتالیزوری طراحی کرده‌اند که می‌تواند پلاستیک را طی فرآیندی تجزیه کند. فرآیندی که نه‌تنها سریع و ارزان است، بلکه تنها سه ساعت زمان می‌برد و محصول تولیدی نیز کاربردهای مختلف و متنوعی خواهد داشت.

روش‌های متداول بازیافت پلاستیک

پلاستیک‌ها معمولاً به سه روش بازیافت می‌شوند. اولین روش این است که پلاستیک‌ها شسته و تکه‌تکه شده و در فرآیند قالب‌گیری به پرک و سپس گرانول تبدیل می‌‌شوند تا در تولید محصولات جدید به کار روند؛ روشی که در کشور ما ایران نیز به وفور استفاده می‌گردد. دومین روش ذوب کردن پلاستیک و تبدیل آن به روغن یا سوخت برای تولید نوعی سوخت که می‌تواند در خودروها به کار رود است و سومین روش نیز استفاده از آنزیم‌های پلاستیک خوار برای تجزیه‌ی پلاستیک توسط دانشمندان است که البته بیشتر جنبه زیست‌محیطی دارد تا بازیافت. اما شرکت استارتاپی بیوکالکشن مدعی شده که روشی دیگر و درعین حال کاربردی طراحی کرده که می‌تواند تحولی در صنعت بازیافت زباله‌های پلاستیکی ایجاد کند.

بازیافت پلاستیک

روش کار استارتاپ بیوکالکشن

این استارتاپ می‌گوید که کاتالیزوری طراحی کرده‌اند که می‌تواند پلاستیک را طی فرآیندی تجزیه کند؛ فرآیندی که سریع و ارزان است و فقط سه ساعت زمان می‌برد. در پایان این فرآیند، پلاستیک به ماده‌ای شیمیایی تبدیل می‌شود که می‌تواند برای تولید رنگ، لباس نایلونی، کفی کفش، قطعات خودرو، قطعات الکترونیکی و عطر مورد استفاده قرار بگیرد. بنیان‌گذاران این استارتاپ مدعی هستند تکنولوژی آن‌ها نرخ تبدیل نود درصد دارد و حتی می‌تواند در آینده بهتر شود.

بازیافت پلاستیک

گفتنی است که شهر سن خوزه که محل استقرار این شرکت استارتاپی هست، توانست با مدیریت صحیح زباله و قانون‌گذاری، کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف را از زباله‌های خود حذف و بدین طریق مشکل بازیافت آن‌ها را حل کند، اما همچنان مشکلات متعددی در زمینه بازیافت پلاستیک‌های خشک مثل محصولات پلی‌اتیلنی و به اصطلاح تزریقی دارد. بنابراین استارتاپ بیوکالکشن با دریافت سرمایه‌ ۲۴۰ هزار دلاری قصد کرده با استقرار آزمایشگاه‌های سیار در مراکز بازیافت شهر این مشکل را از بین ببرد و اگر برنامه‌ آزمایشی آن‌ها خوب پیش برود، تجهیزات خود را گسترش خواهند داد.