سیانید، ماده‌ای بسيار خطرناک است، به‌طوری‌که کمتر از يک میلی‌گرم از آن به‌راحتی انسان را می‌کشد. سیانید در استخراج طلا و نقره از سنگ‌های معدنی و بعضی از ضایعات الکترونیک کاربرد دارد. بنابراین معادن، کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، باید بسیار مواظب باشند تا باعث زیان جسمی و جانی نشود. برای مثال همه کارگران بايد از لباس‌های ايمني و غیرقابل نفوذ، عينک، دستکش و فیلتر در استاندارد بین‌المللی G استفاده و از تماس مستقيم با انواع محلول‌ها و پودرهاي سيانيد جدا خودداري کنند.

همچنین درب بشکه‌های حاوی سيانيد بايستي بسته نگهداري شود، زيرا حتي از تماس سيانيد با گاز دی‌اکسید کربن، گاز سيانيد متصاعد می‌شود و يا با عرق دست، اسيد سيانيدريک آزاد می‌شود، که بسيار خطرناک و کشنده است. لازم به ذکر است که علائم مسموميت با سيانيد سردرد، سرگيجه، تهوع، لرزش ماهیچه‌ها، تشديد ضربان قلب و احساس خفگي است.

خطرات كار با سيانيد

روش‌های خنثی‌سازی محلول سيانيدی

جهت سیانیدزدایی و به حداقل رساندن خطرات زیست‌محیطی باید محلول سیانیدی را خنثی‌سازی کرد. خنثی‌سازی محلول سیانیدی باید با دقت فراوان و به روش‌های خاصی انجام شود. در ادامه برخی از این روش‌ها را به اختصار معرفی می‌کنیم. همچنین باید دقت داشته باشید که هیچ‌گاه نباید اسید یا محلول اسیدی را به محلول سیانیدی اضافه کنید، چراکه این کار باعث تولید گاز سیانور می‌شود.

اخطار: روش‌های زیر به طور خلاصه و صرفا جهت افزایش اطلاعات معرفی شده‌اند. این روش‌ها فقط باید در محیط ها و پروسه‌های صنعتی و توسط افراد خبره انجام گیرد.

1- خنثی‌سازی سيانيد با اوزون

واکنش‌ها با اوزون در مجاورت کاتاليزورها انجام می‌گیرد، که تعداد آن‌ها به ده ها کاتالیزور می‌رسد. اين کاتاليزورها که در پساب استحصال طلا وجود دارند طی واکنش‌های شيميايي، محلول را سیانیدزدایی می‌کنند.

2- خنثی‌سازی با زاج سبز

در این روش، زاج سبز در آب حل شده و به محلول سيانيدی اضافه می‌شود تا ديگر رسوب آبی‌رنگ ايجاد نگردد. سپس محلول خنثی‌شده را طبق قوانین محیط‌زیست به فاضلاب می‌ریزند.

خنثی‌سازی محلول سيانيدی

3- سیانیدزدایی با انواع پراکسيدها

پراکسيد هاي متداول مانند پراکسيد استيک، پراکسيد هيدروژن و غيره همراه کاتاليزورهاي معدني مانند آلومينيم، ترکيبات سيليس، آهن و غيره می‌توانند باعث از بین رفتن سیانید شوند. لازم به ذکر است که اين عمل گرمازا بوده و کاتاليزور آن نیز مس می‌باشد.

4- از بین بردن سيانيد با پرمنگنات

در اين روش که سيانيد هاي آهن اکسيده نمی‌شوند، pH مناسب بين چهارده تا دوازده و واکنش زير صد درصد عملي است. دقت داشته باشید که پایین‌تر از اين pH، يون دي سيان ( سيانيد دوگانه) باقي خواهد ماند.