جواهرات و زیورآلاتی که با نقره ساخته شده اند، مثل جواهرات نقره 925، همیشه یکی از منابع مهم و دردسترس برای بازیافت و استخراج نقره بوده اند. در این مطلب قصد داریم که به نحوه بازیافت و استخراج نقره از جواهرات و زیورآلاتی که از نقره و آلیاژهای نقره ساخته شده اند بپردازیم.

آشنایی با جواهرات نقره و عیارهای آن جهت بازیافت

برای بازیافت نقره از جواهرات و زیورآلات نقره باید به اندازه کافی با آنها آشنایی داشته باشیم و مثلا عیارهای آنها را بدانیم. جواهرات نقره از زمان‌ قدیم تا به امروز مورد توجه و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این جواهرات عیارهای مختلفی دارند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. عیار 925 که با نام نقره استرلینگ هم شناخته میشود، معروف ترین عیار نقره محسوب میشود، اما عیارهای دیگری مثل نقره 800 و نقره 850 که به ترتیب 80 و 85 درصد نقره دارند، نقره روسی که 95 درصد نقره در خود دارد و به دلیل خلوص بالا و رنگ سفید و درخشانش، جزو محبوب‌ترین انواع نقره برای جواهرسازی است، نقره مصنوعی که شامل مخلوطی از نقره با کبالت است و نقره آلمانی یا سوییسی که آلیاژی از نقره و نیکل است و میزان نقره در آن متفاوت می‌باشد، نیز وجود دارند.

تمیز کرده و آماده سازی جواهرات و زیورآلات

جواهرات و زیورآلات نقره را جهت بازیافت، ابتدا با آب و مایع دستشویی، خوب بشویید و سپس خشک کنید.

حل کردن جواهرات و زیورآلات در اسید نیتریک

حل کردن نقره در اسید نیتریک - بازیافت جواهرات نقره

جهت حل کردن نقره باید از اسید نیتریک استفاده شود، بنابراین جواهرات و زیورآلاتی را که تمیز کرده اید، در اسید نیتریک حل کنید. لازم به ذکر است که در طول حل شدن نقره در اسید نیتریک دودهای نارنجی رنگی تولید می شود که این دودها بسیار سمی و خطرناک هستند، از این رو لازم که فرآیند را در زیر هود شیمیایی انجام دهید. همچنین باید به وسیله هات پلیت محلول اسیدی که در آن جواهرات و زیورآلات را ریخته اید، حرارت دهید تا نقره زودتر در اسید حل شود.

فیلتر کردن محلول نیترات نقره

پس از حل شدن نقره و فلزاتی که همراه نقره بوده است، محلول نیترات نقره تولید می شود که معمولا رنگ آن سبز یا آبی خواهد بود. مدتی صبر کنید تا محلول نیترات نقره سرد شود. سپس محلول را با کاغذ صافی فیلتر کنید تا مواد زائد و حل نشده از محلول جداسازی شوند.

فیلتر کردن محلول نیترات نقره - بازیافت جواهرات نقره

اخطار: محلول نیترات نقره اگر چه محلولی خورنده نیست و بی خطر به نظر می رسد اما این محلول سمی و سرطان زا می باشد. به همین دلیل همیشه هنگام کار با این محلول از دستکش استفاده کنید و از تنفس بخارهای نیترات نقره خودداری نمایید.

رسوب دادن نقره از محلول

روش های مختلفی برای رسوب دادن نقره از محلول نیترات نقره وجود دارد که در این آموزش ما از روش سمنتاسیون از مس استفاده می کنیم. (در اینجا در مورد روش سمنتاسیون، بیشتر توضیح داده ایم.)

برای رسوب دادن نقره به روش سمنتاسیون کافی است یک تکه مس را درون محلول نیترات نقره بیندازید تا نقره به شکل پودر فلزی از محلول رسوب کند. این فرآیند چند روز زمان می برد، بنابراین باید به قدر کافی صبر کنید تا همه نقره از محلول رسوب کند. پس از آن می توانید محلول را فیلتر کنید و پودر نقره را جداسازی نمایید.

استخراج نقره

شست و شوی پودر نقره

پودر نقره رسوب کرده را با آب بشویید تا کاملا تمیز شود. هر چقدر که پودر را بیشتر و بهتر بشویید، در پایان نقره شما تمیزتر و خالص تر خواهد بود. پس از شست و شو، پودر نقره را به طور کامل خشک نمایید.

ذوب پودر نقره حاصل از بازیافت جواهرات

پس از این که پودر نقره به طور کامل خشک شد، می توانید آن را ذوب نمایید. ذوب کردن نقره به روش های هواگاز یا کوره صورت می گیرد و معمولا در صورتی که مقدار پودر نقره زیاد نباشد روش هواگاز ترجیح داده می شود.