پلاتین و نقره شباهت های ظاهری زیادی دارند اما در عین حال دارای تفاوت های زیادی نیز هستند. در این مطلب قصد داریم که نکاتی را بیان کنیم که ما را در تشخیص پلاتین از نقره کمک می کنند.

نکاتی که برای تشخیص پلاتین از نقره باید به آنها توجه کنید

پلاتین در اثر حرارت تغییر رنگ می دهد

پلاتین فلزی پایدار است که به راحتی اکسید و سیاه نمی شود. البته این به آن معنی نیست که پلاتین کلا با اکسیژن واکنش نمی دهد و ترکیب نمی شود. در واقع اگر پلاتین را در حرارت بالا قرار دهید، با اکسیژن موجود در هوا واکنش می دهد که این باعث می شود رنگ پلاتین به سبز یا آبی متمایل شود.

تشخیص پلاتین از نقره

پلاتین خراشیده می شود

بسیاری از افراد تصور می کنند که پلاتین فلزی بسیار سخت و مستحکم است که به هیچ وجه خراشیده نمی شود. البته که  پلاتین فلزی بسیار سخت و مستحکم است اما این به آن معنی نیست که کلا خراشیده نمی شود. پلاتین اگرچه کمتر از طلا یا نقره اما باز هم خراشیده می شود و به همین خاطر اگر جواهری را مشاهده کردید که دارای زدگی یا خراشیدگی باشد نباید احتمال پلاتین بودن آن را به کلی رد کنید.

پلاتین سنگین است

پلاتین از طلا و نقره سنگین تر است و چگالی بیشتری دارد. در واقع پلاتین از طلا حدود 60 درصد و از نقره حدود 30 درصد سنگین تر است. البته این تفاوت وزن به آلیاژ و میزان فلزات موجود در آلیاژ بستگی مستقیم دارد. در هر حال اگر جواهری را به دست گرفتید که وزن آن سنگین تر از وزن یک جواهر نقره معمولی به نظر می رسید، ممکن است که ان جواهر از پلاتین ساخته شده باشد.

تشخیص پلاتین از نقره

توجه به علائم روی جواهر

آلیاژی که در جواهرات نقره استفاده می شود، آلیاژ استرلینگ معروف به آلیاژ 925 است. بنابراین اگر روی جواهری عدد 925 حک شده بود می توانید مطمئن باشید که آن جواهر از پلاتین ساخته نشده است. لازم به ذکر است که علائم جواهرات پلاتین معمولا 850، 900 و 950 می باشند. همچنین علائم جواهرات طلای سفید مثل علائم جواهرات طلای زرد هستند و با آنها تفاوتی ندارند.

تشخیص پلاتین

تشخیص نقره و پلاتین با آب اکسیژنه

کاسه ای را پر از آب اکسیژنه کرده و قطعه مورد نظر را داخل آن بیندازید به طوری که کامل در محلول فرو برود. از آنجایی که پلاتین کاتالیزوری قوی برای آب اکسیژنه است، اگر قطعه از پلاتین ساخته شده باشد، باید محلول بلافاصله شروع به واکنش کند و شما باید حبابهای گاز را مشاهده کنید. این در حالی است که نقره خاصیت کاتالیزوری ضعیف تری دارد و شما بلافاصله شاهد تولید حباب گاز نخواهید بود و باید اندکی صبر کنید تا حبابها اطراف قطعه تشکیل شوند.

تشخیص پلاتین را به طلا فروش بسپارید

در صورتی که جواهری دارید که با نکات بالا و توجه به نشانه های ظاهری آن نتوانستید تشخیص دهید که آن جواهر از پلاتین یا نقره ساخته شده است می توانید به یک طلا فروش مراجعه کنید و از آن بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد. چرا که طلا فروشان با استفاده از سنگ محک می توانند پلاتین یا نقره بودن جواهر را به راحتی و با دقت بالایی تشخیص دهند.