اسید نیتریک یکی از اسیدهای رایج و دردسترس و بسیار کاربردی است که یکی از کاربردهای آن شناسایی و تشخیص فلزات به ویژه فلزات گرانبها می باشد. استفاده از اسید نیتریک همیشه یک روش مناسب و قابل اطمینان برای تشخیص طلا، نقره و برخی از فلزات پایه بوده است، چرا که اسید نیتریک با تماس با بسیاری از فلزات واکنش متفاوتی می دهد. در این مقاله به نحوه تشخیص برخی از فلزات با استفاده از اسید نیتریک پرداخته ایم.

تشخیص طلا با اسید نیتریک

طلا فلزی زرد و درخشان و گرانبها است. جهت تشخیص طلا با اسید، روی قطعه مورد نظر یک قطره اسید نیتریک بچکانید، در صورتی که قطعه از طلا ساخته شده باشد نباید با اسید واکنشی دهد. بنابراین اگر در اسید واکنش ایجاد شد به این معنی است که قطعه یا از طلا ساخته نشده و یا عیار آن بسیار پایین است.

تشخیص طلا با اسید نیتریک

تشخیص پلاتین با اسید نیتریک

پلاتین یک فلز گرانقیمت و باارزش و به رنگ سفید است که در برابر اسیدها هم بسیار مقاوم است. جهت تشخیص پلاتین با اسید،روی قطعه مشکوک، یک قطره اسید نیتریک بریزید. در صورتی که قطعه از پلاتین ساخته شده باشد، در اسید هیچ واکنشی رخ نخواهد داد چرا که پلاتین کاملا در برابر اسید نیتریک مقاوم است.

تشخیص برنج، مس و نیکل 

فلزات پایه را هم می توان با اسید تشخیص داد. به طور مثال چکاندن یک قطره اسید نیتریک روی قطعه ای که از برنج، مس یا نیکل ساخته شده باشد باعث واکنش اسید با سطح فلز می شود و رنگ اسید نیز به رنگ آبی یا سبز روشن تغییر می کند.

تشخیص نقره با اسید نیتریک

تشخیص نقره با اسید نیتریک

نقره یک فلز سفید و درخشان و ارزان ترین فلز گرانبهاست. نحوه تشخیص نقره با اسید نیتریک اندکی متفاوت است. برای این کار باید روی قطعه مورد نظر یک قطره اسید نیتریک بچکانید و چند ثانیه صبر کنید تا واکنش ایجاد شود. سپس یک قطره جوهرنمک روی اسید بریزید. در صورتی که در اسید، لکه سفید رنگی ایجاد شد به این معنی است که قطعه مورد نظر از نقره ساخته شده است.

شناسایی قلع با اسید

قلع فلزی غیرگرانبها ولی بسیار مهم است که آن را هم می توان با اسید شناسایی نمود. به طور مثال چکاندن یک قطره اسید نیتریک روی قلع باعث می شود که سطح قلع به رنگ زرد تغییر کند و مقداری دود زرد رنگ تولید شود.

تشخیص آلومینیوم

آلومینیوم یکی از فلزات پایه مهم و بسیار پرکاربرد است. در صورتی که یک قطره اسید نیتریک روی سطح آلومینیوم ریخته شود، نباید در اسید تغییر رنگی رخ دهد.

تشخیص فلزات با اسید نیتریک

سخن پایانی

همان طور که مشاهده کردید بسیاری از فلزات را تنها با یک قطره اسید نیتریک می توان آزمایش کرد و تشخیص داد اما باید توجه کنید که این روش وقتی قابل اعتماد است که در کنار آن از روش ها و علائم های دیگری نیز بهره ببرید. برای مثال وقتی که یک جواهر در اختیار دارید که مطمئن نیستید که از نقره ساخته شده یا از پلاتین، باید در کنار آزمایش جواهر با اسید نیتریک، به علائم حک شده بر جواهر نیز توجه کنید. همچنین استحکام جواهر را آزمایش کنید وحتی در صورت نیاز از سنگ محک هم کمک بگیرید تا بتوانید به یک نتیجه قابل اطمینان دست پیدا کنید.

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب “دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها” کتابی است با 196 صفحه در قطع وزیری که موضوع آن استخراج و بازیافت فلزات گرانبهاست و سرفصل‌های اصلی آن به شرح زیر است:

  • آموزش استخراج شیمیایی پلاتین و پالادیوم
  • استخراج طلا از خاک و سنگ طلا به روش تیزاب سلطانی
  • آزمایش خاک و سنگ طلا به دو روش سیانید و کلرید قلع
  • بازیافت طلا از چیپ های پلیمری و سرامیکی
  • بازیافت نقره و پالادیوم از خازن های نصب سطحی به روش اسیدکاری
  • آموزش استخراج نقره از باتری های دکمه‌ای ساعت
  • آموزش استخراج نقره از فیلم های رادیولوژی و محلول ثبوت
  • آشنایی با لوازم و مواد شیمیایی مورد نیاز
  • پاسخ به سوالات و مشکلات پرتکرار

این کتاب را می توانید از اینجا به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید.