در بازیافت طلا از جواهرات مستعمل و قطعات الکترونیکی، یکی از مهارت های مورد نیاز، مهارت تشخیص طلا از برنج است. اهمیت این مهارت در بازیافت قطعات الکترونیکی دوچندان می شود، چرا که در قطعات الکترونیکی قسمت های زیادی هستند که با برنج ساخته می شوند و ظاهری بسیار شبیه به طلا دارند. از این رو لازم است که همه افرادی که به بازیافت طلا از جواهرات یا قطعات الکترونیکی مشغول هستند، با روش های تشخیص طلا از آلیاژ برنج آشنا باشند و در موقع نیاز از آنها استفاده کنند.

برنج

قبل از این که به موضوع اصلی مقاله بپردازیم بهتر است که در مورد آلیاژ برنج بیشتر بدانیم. برنج آلیاژی زرد رنگ و شبیه به طلا است که از ترکیب شدن مس و روی تولید می شود. برنج از مس سخت تر و محکم تر است و در برابر گرما و آب شور مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و به همین خاطر کاربردهای زیادی در صنایع مختلف از جمله صنایع الکترونیکی و جواهرسازی دارد.

برنج

روش های تشخیص طلا از برنج

تشخیص طلا از برنج از روی رنگ قطعه

اگرچه طلا و برنج هم رنگ هستند و ظاهری تقریبا شبیه به هم دارند ولی برنج به رنگ زرد تیره است در صورتی که طلا رنگ زرد درخشنده و براق دارد. البته باید توجه داشت که طلا هم وقتی با مقدار زیادی فلزات دیگر آلیاژ شود تیره تر و مات تر می شود، اما باز هم با کمی دقت می توان از روی رنگ، طلا را از برنج تشخیص داد.

توجه به نشانه های حک شده روی قطعه

نشانه های حک شده روی طلا

این روش که برای جواهرات و شمش کاربرد دارد، یکی از ساده ترین روش های تشخیص طلا از برنج است. در این روش اگر علامتی تحت عنوان Brass که نام انگلیسی برنج است، روی جواهر حک شده بود به این معنی است که آن جواهر از برنج ساخته شده است. ولی اگر علامت هایی نظیر 18k یا 22k روی جواهر وجود داشت، احتمال این که آن جواهر از طلا ساخته شده باشد بیشتر خواهد بود.

روش خراش روی سطح سرامیکی

در این روش باید ابتدا قطعه مورد نظر را روی یک سطح سرامیکی بکشید به طوری که روی سطح سرامیکی یک رد باقی بماند. با توجه به این که طلا فلزی نرم است، اگر قطعه طلا باشد، رد باقی مانده روی سطح سرامیکی به رنگ زرد طلایی خواهد بود در صورتی که برنج یک آلیاژ سخت و محکم است که از خود یک رد سیاه رنگ به جا خواهد گذاشت.

روش چگالی

تشخیص طلا از برنج

طلا چگالی بیشتری نسبت به برنج دارد و درنتیجه سنگین تر است. بنابراین قطعه را وزن کنید و با بررسی وزن آن حدس بزنید که قطعه از طلا ساخته شده یا صرفا یک قطعه برنجی است.

توجه به لکه های روی قطعه

تشخیص طلا از برنج

یکی دیگر از راهای تشخیص طلا و برنج از یکدیگر توجه به لکه های احتمالی روی قطعه است.همان طور که می دانید طلا برخلاف برنج، اکسید و تیره نمی شود. بنابراین در صورتی که روی قطعه، لکه های تیره رنگ مشاهده کردید به این معنی است که آن قطعه طلا نیست و احتمالا از برنج ساخته شده است.

روش اسید نیتریک

تشخیص طلا از برنج با اسید نیتریک

روش اسید نیتریک نیز یکی از بهترین روش ها برای  تشخیص طلا از برنج است. برای انجام این روش باید یک قطره اسید نیتریک روی قطعه مورد نظر بریزید و کمی صبر کنید تا ببینید چه اتفاقی رخ می دهد. در صورتی که اسید با قطعه واکنش داد، نشان دهنده این است که قطعه احتمالا برنجی است. ولی اگر واکنشی رخ نداد، احتمالا قطعه طلا می باشد، چرا که طلا در برابر اسید نیتریک مقاوم است و با آن واکنش نمی دهد.

کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره

دانلود کتاب آموزش استخراج طلا و نقره

در صورتی که مایلید روش‌های تشخیص و عیارسنجی طلا و نقره را یاد بگیرید یا دوست دارید که از جواهرات کهنه و دست دوم، طلای شکن و ناخالص، ظروف و جواهرات نقره دست دوم و یا حتی قطعات الکترونیکی نظیر سی‌پی‌یوها، طلا و نقره استخراج کنید، پیشنهاد می کنیم کتاب “بازیابی شیمیایی طلا و نقره” را مطالعه فرمایید. این کتاب از طریق لینک زیر قابل دریافت است:

کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره