قالکاری یا همان فرآیند اسملتینگ (Smelting) کاربردهای فراوانی در استخراج فلزات گرانبها از خاک های معدنی و ضایعات الکترونیک دارد. متاسفانه بعضی از افراد قالکاری را با فرآیند ذوب یکی می دانند در صورتی که قالکاری با ذوب تفاوت های عمده ای دارد و اصولا این دو فرآیندهایی جداگانه هستند و هدف این دو فرآیند هم با هم کاملا متفاوت است.

نکته: البته در قالکاری هم فلزات ذوب می شوند و حتی به شکل یک شمش یا قرص در می آیند اما اولا این هدف اصلی نیست و دوما شمش یا قرص تولیدی خلوص بالایی نخواهد داشت و صرفا یک شمش یا قرص ناخالص است که باید در فرآیند شیمیایی جداگانه خالص سازی شود. همچنین لازم به ذکر است که در مورد فرآیند قالکاری قبلا مقاله ای منتشر کرده ایم که می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه فرمایید.

تفاوتهای فرآیند قالکاری با فرآیند ذوب کردن

قالکاری

در فرآیند قالکاری از حرارت برای انجام واکنش های شیمیایی استفاده می شود(برای مثال واکنش لیتارژ با فلزات پایه به هدف اکسید کردن برخی از فلزات)، اما در فرآیند ذوب از حرارت صرفا برای ذوب مواد (مثل پودر طلا یا نقره ) و تبدیل آنها به یک شمش یا ساچمه استفاده می گردد.

استخراج فلزات گرانبها از خاک به روش اسملتینگ

کوره قالکاری

یکی از مهم ترین کاربردهای فرآیند قالکاری یا همان اسملتینگ، استخراج فلزات گرانبها از خاک معدنی است. در این فرآیند خاک های معدنی حاوی فلزات گرانبها با مقدار مشخصی فلاکس مخلوط می شوند و سپس در کوره دوار یا قال ذوب می گردند تا فلزات گرانبهای موجود در خاک در کالکتور جمع شود.

بازیافت ضایعات الکترونیک به روش اسملتینگ

از قالکاری به طور گسترده برای استخراج فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیک استفاده می شود. فرآیند استخراج فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیک، کم و بیش مشابه خاک های معدنی است و فقط تفاوت هایی در نوع فلاکس و کوره دارد. معمولا ضایعات الکترونیک بیشتر در کوره قال ذوب می شوند ولی بعضی از واحدهای صنعتی که میزان زیادی از ضایعات را بازیافت می کنند از کوره دوار استفاده می کنند.