روش‌های مختلفی برای جداسازی و استخراج طلا از محلول سیانیدی وجود دارد که از رایج‌ترین آن‌ها، می‌توان به روش‌های کربن فعال و پودر روی اشاره کرد. لازم به ذکر است که قبل از به کارگيري کربن فعال، تنها روش موجود، روش پودر روی بود، اما بعد از ابداع روش کربن فعال، روش پودر روي اهميت خود را به تدريج از دست داد. همچنین به تازگي استفاده از رزین‌ها نيز براي بازيابي طلا در بعضي از کشورها شروع شده است.

اخطار: محلول سیانیدی، محلولی بسیار سمی و کشنده است. روش‌های که در ادامه توضیح داده می‌شوند، روش‌هایی هستند که در محیط‌های صنعتی، کارخانه‌ها و معادن و با استفاده از تجهیزات صنعتی و وسایل ایمنی خاص انجام می‌شوند.

جداسازی طلا از محلول سیانیدی به روش پودر روی

سیانوراسیون

در این روش پس از فیلتر کردن محلول سیانیدی و حذف اکسیژن از آن، محلول به يک مخزن مخروطي شکل انتقال داده می‌شود و پودر روی و نمک‌های سرب مانند نيترات سرب يا استات سرب به آن اضافه می‌گردد که پس از اضافه شدن روي، طلا رسوب می‌کند. محلول همراه رسوبات به قسمت فيلتراسیون منتقل می‌شود و محلول دوباره فيلتر می‌شود. رسوب حاوي طلا بر روي فيلترها باقي می‌ماند و سپس به قسمت اتاق طلا انتقال می‌یابد. در اتاق طلا کيک حاصل پس از خشک شدن با کمک‌ذوب‌های مناسب مخلوط شده، ذوب و ریخته‌گری شمش طلا انجام می‌گردد.

استخراج طلا از محلول سیانیدی به روش کربن فعال

کربن فعال غالبا به‌عنوان يک جاذب فيزيکي استفاده می‌شود که می‌تواند گونه‌های عناصر متنوعي را بر روي سطح پر از خلل و فرج خود جاي دهد، اما در فرآيند جذب کمپلکس سيانور طلا فرآيند جذب بيشتر يک فرآيند شيميايي محسوب می‌شود. پس از جداسازی طلا از محلول سیانیدی توسط کربن فعال، ابتدا ذرات کربن گرفته‌شده توسط آب شسته می‌شود تا ذرات جامد همراه آن‌ها کاملاً از بين بروند. سپس توسط اسیدکلریدریک رقيق، کربن‌های گرفته‌شده شسته می‌شوند و بعد اين کربن‌ها را به ستون جدايش انتقال می‌دهند.

کربن فعال

محلولي با غلظت يک درصد سدیم هیدروکسید و يک درصد سيانيد سديم تهيه می‌شود. اين محلول در داخل يک بويلر بين 110 تا 120 درجه‌ی سانتي گراد حرارت می‌بیند و سپس از زير به داخل ستون جدايش که پر از کربن فعال باردار است، تزريق می‌شود. در اثر اين فرآيند کمپلکس سيانور طلاي جذب‌شده توسط کربن فعال به داخل محلول می‌آید.

پس از سرد شدن، محلول به قسمت الکتروليز انتقال می‌یابد. جريان مستقيمي با ولتاژ6-4 ولت و با آمپري در حدود 20-18 آمپر به آند و کاتد وصل می‌شود. در اثر فرآيند الکتروليز طلا جذب قطب کاتد می‌شود و محلول پس از جذب طلاي آن براي گرم شدن به بويلر فرستاده می‌شود. اين فرآيند يک مسير بسته است و تا زماني اين عمل ادامه می‌یابد که تقریباً تمام طلاي جذب‌شده توسط کربن فعال از آن جدا شود.