اولین قدم برای بازیافت قطعات و بردهای الکترونیکی، جداسازی قطعات الکترونیکی از بردها و دسته بندی آنها است. جداسازی و دسته بندی قطعات الکترونیکی به روش های مختلفی می تواند انجام گیرد که انتخاب روش بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد. با این مقدمه به نحوه جداسازی و دسته بندی قطعات الکترونیکی می پردازیم.

جداسازی قطعات الکترونیکی از بردها

ابتدا باید قطعات از بردها جدا شوند. روش های زیادی برای این کار وجود دارد که در مورد همه این روش ها قبلا توضیح داده ایم. به طور کلی این روش ها به سه روش شیمیایی، مکانیکی و حرارتی تقسیم می شوند که هرکدام در لینک های زیر به طور کامل توضیح داده شده اند.

بازیافت قطعات الکترونیکی

دسته بندی قطعات الکترونیکی

پس از جداسازی قطعات الکترونیکی باید قطعات را از همدیگر جدا و دسته بندی نمایید. در ادامه یک نمونه دسته بندی قطعات الکترونیکی را برای خوانندگان می آوریم. لازم به ذکر است که این دسته بندی فقط یک نمونه است و می تواند با توجه به سلیقه، شرایط کاری، روش بازیافت و … تغییر کند.

دسته اول: سی پی یوها

اگر در قطعات، سی پی یو وجود دارد، آنها را در یک دسته قرار دهید. همچنین در صورتی که سی پی یوها از دو مدل فیبری و سرامیکی هستند، آنها را نیز باید از همدیگر جداسازی نمایید.

دسته دوم: پین ها و تکه های آبکاری شده با طلا

پین هایی که کل یا قسمتی از آنها با طلا روکش شده است و همین طور قطعات و تکه های فلزی که با طلا آبکاری شده اند را در یک دسته قرار دهید. بهتر است قبل از دسته بندی پین ها، آنها را از پلاستیک ها جداسازی نمایید.

دسته سوم: چیپ ها و آی سی ها

بازیافت چیپ و آی سی

چیپ ها و آی سی ها را در یک دسته قرار دهید. همچنین باید چیپ های پلیمری، چیپ های سرامیکی و چیپ های BGA از همدیگر جدا و سورت شوند. چرا که این چیپ ها هرکدام به روش متفاوتی بازیافت می شوند.

دسته چهارم: بردهای آبکاری شده با طلا

بردهایی که با طلا آبکاری شده اند و دربردهای موبایل به وفور دیده می شوند را در یک دسته قرار دهید.

دسته پنجم: پایه های آبکاری شده با طلا

بازیافت رم کامپیوتر

پایه هایی که با طلا آبکاری شده اند و در رم ها و کارت های گرافیک وجود دارند را از بردها جداسازی کنید و سپس آنها را در یک دسته جداگانه قرار دهید.

دسته ششم: رم ها

پس از جداسازی پایه های روکش شده با طلا از رم ها (منظور از پایه ها همان لبه کارت رم است که با طلا آبکاری شده است) رم ها را در یک دسته جداگانه قرار دهید.

دسته هفتم: خازن های نصب سطحی

خازن های نصب سطحی

خازن های نصب سطحی را که حاوی پالادیوم و نقره هستند را باید در یک دسته قرار دهید.

دسته هشتم: خازن های تانتالیوم

خازن های تانتالیوم که حاوی نقره و فلز و اکسید تانتالیوم هستند را در یک دسته جداگانه قرار دهید.

دسته نهم: قطعات مسی و آلومنیومی

قطعاتی که از مس و آلومینیوم ساخته شده اند (غیر از سیم های مسی) را باید در دسته قرار دهید. برای مثال هیت سینک ها می توانند از این قطعات باشند.

دسته دهم: سیم ها و کابل ها

سیم ها و کابل ها که عمدتا از مس ساخته شه اند را در یک دسته جداگانه دسته بندی کنید.

بازیافت سیم و کابل

دسته یازدهم: قسمت های آهنی

قسمت های آهنی مثل بدنه کیس و رایتر یا پیچ ها را در یک دسته قرار دهید.

دسته دوازدهم: قسمت های برنجی

قطعاتی که از برنج ساخته شده اند و در بردها یافت می شوند را در این دسته قرار دهید. برای مثال در رایترهاريال چرخ دنده هایی وجود دارد که از برنج ساخته می شوند.

دسته سیزدهم: پلاستیک ها

قسمت های پلاستیکی که در بردها و ضایعات الکترونیکی کم نیستند را در یک دسته قرار دهید. همچنین بهتر است که در صورت امکان پلاستیک ها را بر اساس جنس نیز جداسازی و سورت کنید.

دسته چهاردهم: قطعات الکترونیکی متفرقه

قطعات الکترونیکی متفرقه را در این دسته قرار دهید. این قطعات معمولا به روش قالکاری باید بازیافت شوند.