حول‌وحوش پنج درصد وزنی بردهای الکترونیکی از آلومینیوم و هفت درصد از آهن تشکیل شده است و از آنجایی که این دو فلز از قیمت و ارزش مناسبی برخوردار هستند و به راحتی به فروش می‌روند، باید تا جایی که امکان دارد آن ها را در کنار فلزات گران‌بها و مس از ضایعات الکترونیکی بازیافت کرد. در این مقاله بازیافت آلومینیوم و آهن را از ضایعات الکترونیکی بررسی خواهیم کرد.

بازیافت آلومینیوم

بازیافت آلومینیوم نسبت به استخراج این فلز از منابع معدنی انرژی بسیار کمتری نیاز دارد (معادل پنج تا ده درصد انرژی مورد نیاز برای تولید آلومینیوم از مواد خام) و به همین دلیل بازیافت آن همیشه مهم و مورد توجه بوده است. بازیابی آلومینیوم موجود در بردهای الکترونیکی به صورت ذوب مجدد صورت می‌گیرد، به این معنی که قطعات و قسمت‌های آلومینیومی به شکل دستی یا خودکار جداسازی و بعد در کوره ذوب می‌شوند.

بازیافت آلومینیوم و آهن از ضایعات الکترونیکی

ذوب آلومینیوم

قطعات و قسمت‌های آلومینیوم جداشده از بردهای الکترونیکی همراه با سایر قراضه‌ها و با دسته‌بندی مناسب در کوره شارژ می‌شوند. در صورتی که قراضه‌ها آلوده یا دارای روکش رنگی باشند، با پیشگرم کردن شارژ سعی می‌شود که این آلودگی‌ها زدوده و رفع شوند؛ این کار باعث بهبود بازیابی و کاهش تلفات فلز خواهد شد.

در مرحله بعدی عملیات ذوب آغاز می‌شود. برای ذوب آلومینیوم از کوره‌های متفاوتی استفاده می‌شود، اما از آنجایی که نقطه ذوب این فلز پایین است، کوره‌های زمینی یا دوار که با سوخت فسیلی کار می‌کنند گزینه‌های ارزان‌قیمت و معقولی برای ذوب و بازیافت آلومینیوم هستند. پس از اینکه قراضه‌های آلومینیوم ذوب شدند، فلاکس‌های نمکی و پوششی مناسب برای جداسازی آلاینده‌های مذاب نظیر اکسیدهای فلزی و ناخالصی‌ها به مذاب اضافه می‌شود و بعد از خالص‌سازی، مذاب درون قالب ریخته می‌شود تا به صورت شمش درآید.

بازیافت آهن

بازیافت آلومینیوم و آهن از ضایعات الکترونیکی

بازیافت آهن از بردهای الکترونیکی به روش‌های جداسازی دستی یا جداسازی مکانیکی انجام می‌گیرد. این کار در حجم کم و کارگاهی بدون خردایش بردها و به صورت کاملاً دستی انجام می‌شود، اما در صورتی که حجم کار صنعتی باشد، لازم است بردها خرد شوند و سپس با استفاده از جداسازهای مغناطیسی ذرات آهنی از بقیه ذرات جدا گردند. از آنجایی که ذوب قراضه‌های به دست آمده از ضایعات الکترونیکی مثل همه قراضه‌های آهن نیاز به کوره القایی یا قوس الکتریکی دارد، ذوب و بازیافت آهن در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بازیافت ضایعات الکترونیک به طور کامل انجام نمی‌شود و فقط این ذرات پس از جداسازی به عنوان ضایعات آهن به واحدهای ذوب فروخته می‌شوند.