بردهای الکترونیکی و ضایعات الکترونیکی دارای قطعات الکترونیکی ( electronic component) زیادی شامل خود برد، پینها، خازن های سرامیکی، خازن های نصب سطحی، رله ها، چیپ ها، ترانزیستورهای معمولی و نصب سطحی، مقاومت های معمولی و smd و بسیاری از قطعات دیگر هستند که برای بازیافت باید جداسازی شوند. روش های مختلفی برای جداسازی قطعات از بردهای الکترونیکی وجود دارند که یکی از این روش ها روش مکانیکی است که خود این روش به چند صورت انجام می گیرد. در این مطلب قصد داریم روش های مکانیکی جداسازی قطعات از بردهای الکترونیکی و ضایعات الکترونیکی را شرح دهیم.

لازم به ذکر است که روش های جداسازی شیمیایی را نیز در مقاله جداسازی قطعات از ضایعات الکترونیکی به روش شیمیایی توضیح داده ایم که توصیه می شود حتما آنها را نیز مطالعه بفرمایید. چراکه روش شیمیایی هم یکی از مهمترین روش ها برای جدا کردن قطعات الکترونیکی از بردها می باشد.

<h2>جداسازی دستی قطعات الکترونیکی

در این روش قطعات الکترونیکی به وسیله ابزارآلاتی ساده و دم دست نظیر انبردست، سیم چین و چکش جداسازی می شود. این روش نقاط قوت و ضعف مختص به خود را دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم.
نقاط قوت: قابلیت پیاده سازی برای حجم های کم – امکان جداسازی انتخابی قطعات
نقاط ضعف: هزینه بالا کارگر – بهره وری پایین – تولید گرد و ذرات مضر برای سلامتی انسان

جدا کردن برد و قطعات الکترونیکی به وسیله ابزارآلات برقی

در این روش با استفاده از ابزارآلات برقی مثل دریل و چکش بادی که برخی از آنها همچنان در بسیاری از خانه ها وجود دارد، قطعات از سطح برد های الکترونیکی جدا می شوند. این روش نیز در کنار نقاط قوت زیاد مشکلاتی را داراست که در زیر آنها را نام برده ایم.
نقاط قوت: سرعت و بهره وری بالا – امکان جداسازی انتخابی قطعات – قابلیت اجرا برای حجم های پایین و متوسط
نقاط ضعف: تولید گرد و غبار و ذرات مضر و ناسالم از لحاظ زیست محیطی

جداسازی قطعات الکترونیکی به وسیله آسیاب و شردر

در این روش بردهای الکترونیکی و دیگر ضایعات الکترونیکی در آسیاب چکشی یا شردر خرد می شوند و سپس در آسیاب بالمیل به پودر تبدیل می گردند. این روش روشی صنعتی محسوب می شود و درست مثل روش های بالا در کنار نقاط قوت، نقاط ضعف هم دارد.
نقاط قوت: سرعت و بهره وری بالا – قابلیت اجرا برای حجم های صنعتی – هزینه پایین کارگر
نقاط ضعف: نیاز به سرمایه گذاری بالا – تولید آلودگی صوتی – تولید گرد و ذرات مضر برای سلامتی انسان و محیط زیست

کدامیک از روش های مکانیکی جداسازی قطعات را برای بازیافت بردهای الکترونیکی انتخاب کنیم


بازیافت قطعات الکترونیکی

همان طور که مشاهده کردید هر یک از روش های جداسازی، نقاط قوت و ضعف خود را دارند و نمی توان گفت که کدامیک از دیگر روش ها بهتر است. بنابراین با توجه به شرایط، سرمایه، فضای کاری و امکاناتی که در اختیار دارید و البته میزان ضایعات الکترونیکی که باید بازیافت نمایید، باید خود روش جداسازی را انتخاب و به کار ببرید. همچنین می توانید از سایر روش ها مثل روش های شیمیایی نیز استفاده کنید و یا حتی ترکیبی از روش ها را به کار ببرید.