پالادیوم و پلاتین از فلزاتی هستند که هم در جواهرات مستعمل و هم در قطعات الکترونیکی وجود دارند و بیشتر افرادی که در امر بازیافت جواهرات مستعمل یا قطعات الکترونیکی مشغول هستند با این دو فلز برخورد داشته اند. پالادیوم و پلاتین را درست مثل طلا و نقره به روش های مختلفی می توان از محلول رسوب داد و آن ها را بازیابی نمود. در این مطلب به رسوب دهنده های این دو فلز می پردازیم و نقاط ضعف و قوت هر کدام را برمی شماریم.

رسوب دادن پالادیوم و پلاتین با استفاده از پودر روی

از پودر روی می توان برای رسوب دادن پالادیوم و پلاتین استفاده کرد. این روش یک روش کم هزینه و نسبتا سریع است که می تواند برای رسوب دادن هر دو فلز استفاده شود.

رسوب دادن پالادیوم و پلاتین با استفاده از پودر روی

در این روش پالادیوم یا پلاتین رسوب داده شده خلوص بالایی نخواهند داشت و معمولا به مقدار زیادی فلزات پایه از جمله روی آلوده خواهد بود.

آمونیوم کلرید – رسوب دهنده انتخابی پلاتین

آمونیوم کلرید - رسوب دهنده انتخابی پلاتین

با آمونیوم کلرید می توان پلاتین را به صورت یک پودر نارنجی رنگ که کلرید پلاتین نام دارد، از محلول رسوب داد. این روش که روشی محبوب و رایج است، روش انتخابی بازیابی پلاتین محسوب می شود.

سدیم کلرات – رسوب دهنده‌ انتخابی پالادیوم

سدیم کلرات - رسوب دهنده انتخابی پالادیوم

از سدیم کلرات برای رسوب دادن پالادیوم استفاده می شود. این روش، روشی انتخابی محسوب می شوند، اما معمولا مقداری از فلزات دیگر را هم به همراه پالادیوم رسوب می دهند. لازم به ذکر است که پالادیوم در این دو روش به صورت پودر کلرید پالادیوم که قرمز رنگ است رسوب می کند.

فیلم آموزشی نحوه رسوب دادن پالادیوم با گاز کلر

رسوب دادن پالادیوم با دی متیل گلی اکسیم

دی متیل گلی اکسیم یک رسوب دهنده انتخابی برای رسوب دادن پالادیوم از محلول  است که می تواند پالادیوم را با خلوص بالایی (البته نه در هر شرایطی) از محلول رسوب دهد.

نقره

سمنتاسیون با مس

با مس و طبق فرآیند سمنتاسیون می توان پالادیوم و پلاتین را از محلول رسوب داد، اما این روش به دلایل و مشکلات متعدد، روشی رایج به شمار نمی آید. لازم به ذکر است که رسوب حاصل از این روش خلوص بسیار پایینی خواهد داشت.

نتیجه گیری

همان طور که مشاهده کردید، روش های مختلفی برای رسوب دادن پلاتین و پالادیوم وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در بین روش های ذکر شده، روش های سدیم کلرات و دی متیل گلی اکسیم برای پالادیوم، آمونیوم کلرید برای پلاتین و پودر روی برای هر دو فلز رایج تر هستند.

کتاب آموزش استخراج طلا و نقره

آموزش استخراج طلا و نقره

کتاب آموزش استخراج طلا و نقره، کتابی با 238 صفحه و سیزده فصل است که در آن نحوه بازیافت و بازیابی طلا و نقره به روش شیمیایی آموزش داده شده است. هرچند این کتاب به بازیابی و استخراج پلاتین و پالادیوم نپرداخته است، اما با توجه به اینکه اصول و مراحل کلی بازیابی فلزات گرانبها یکی است، مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود. ضمن آنکه بسیاری از مطالب کتاب به طور مستقیم و غیرمستقیم در فرایند بازیابی پلاتین و پالادیوم هم کاربرد دارد.

برای مثال نحوه تست محلول های حاوی پلاتین یا پالادیوم به وسیله استانوس کلرید، روش سوزاندن مواد، حذف قلع از مواد آلوده شده به قلع و روش های حذف فلزات پایه که در کتاب آموزش داده شده اند، از مواردی هستند که دانستن آنها نه تنها برای بازیابی طلا و نقره، بلکه برای بازیابی پلاتین و پالادیوم هم لازم و ضروری است. بنابراین اگر مایلید این کتاب را مطالعه فرمایید، سری به فروشگاه اینترنتی ما بزنید:

فروشگاه اینترنتی ایزی گلد