امروزه در اینترنت و بسیاری از سایت های اینترنتی با حجم انبوهی از مطالب و ویدئوها در مورد فرآیند بازیافت فلزات گرانبها مواجه می شویم که نحوه بازیافت فلزات گرانبها مثل طلا و نقره را از قطعات الکترونیک و جواهرات مستعمل آموزش می دهند، اما متاسفانه بیشتر آنها اشاره به خطرات موجود در این حرفه نمی کنند. واقعیت این است که اگرچه بازیافت فلزات با ارزشی مثل طلا و نقره از قطعات الکترونیک و جواهرات سود قابل توجهی دارد اما در عین حل خطرات و ریسک های زیادی را متوجه فرد بازیافت کننده می کند.

خطرات موجود در فرآیندهای اسیدکاری و تیزاب کاری

فرآیندهای اسیدکاری و تیزاب کاری همیشه با تولید دودهای اسیدی و خطرناک همراه است. از این رو لازم است که کارگاه در محیطی غیر مسکونی قرار بگیرد و حین اسیدکاری یا تیزاب کاری هم باید حداقل از ماسک، روپوش، شیلد صورت و یک جفت دستکش ضد اسید یک بار مصرف استفاده شود.

خطرات اسیدکاری و تیزاب کاری

همچنین از آنجایی که باید با اسیدهای خورنده و خطرناک کار شود حتما باید فرد مهارت و تجربه لازم برای کار با این مواد را داشته باشد و همه موارد ایمنی را در حین کار با این اسیدها رعایت کند.

خطرات موجود در فرآیند بازیافت فلزات گرانبها از قطعات الکترونیکی

قطعات الکترونیکی غیر از فلزات گرانبها حاوی فلزات سمی و سرطان زا مثل کادمیوم، سرب، جیوه، روتنیوم و … هستند. بنابراین فردی که قصد بازیافت فلزات گرانبها از قطعات الکترونیک را دارد باید بداند که هر قطعه ممکن است حاوی چه فلزات سمی و خطرناکی باشد و دانش چگونگی برخورد با این فلزات و نحوه دفع پسماندها و پساب های حاوی این فلزات را داشته باشد.

خطرات بازیافت فلزات گرانبها

خطرات موجود در فرآیند بازیافت فلزات گروه پلاتین

کسانی که قصد بازیافت فلزات گروه پلاتین مثل پلاتین، پالادیوم و رودیوم از قطعات الکترونیکی و جواهرات مستعمل را دارند باید از دانش و تجربه بالایی برخوردار باشند چرا که فلزات مذکور وقتی در اسید حل شوند، محلول و بخارهای آن را به محلول و بخارهای سمی و خطرناک تبدیل می کنند. اصولا در حین بازیافت فلزات گروه پلاتین باید از ماسک رسپیراتور، هود قوی و دستکش ضد اسید استفاده کرد و نهایت احتیاط را هنگام کار با این فلزات رعایت نمود.

خطرات موجود در فرآیند ذوب فلزات گرانبها

ذوب طلا

فرایند ذوب فلزات گرانبها نیز خطرات خاص خود را دارد چرا که برای ذوب کردن این فلزات لازم است با مشعل هواگاز، کپسول گاز و اکسیژن، کوره و … کار کرد. این خطرات می تواند آتش سوزی، انفجار یا استتشاق بخارهای سمی مثل بخارهای سرب، جیوه و کادمیوم باشد.

بنابراین افراد باید با همه وسایل ذوب و نحوه کار آن ها آشنایی داشته باشند و در فرآیند ذوب نیز از تجهیزات و وسایل ایمنی کافی مثل هود، دستکش نسوز، محافظ صورت و عینک ایمنی بهره ببرنند.