دکانته کردن یکی از روش های جداسازی رسوب و ذرات جامد از محلول است که در فرآیند بازیابی فلزات گرانبها بسیار کاربرد دارد. در ادامه به روش دکانته کردن محلول جهت جداسازی فاز مایع از جامد و کاربردهای این روش در بازیابی فلزات گرانبها می پردازیم. همچنین پیشنهاد می شود که جهت دریافت اطلاعات بیشتر، صفحه مرتبط با فرآیند دکانته کردن در ویکی پدیا را نیز مطالعه بفرمایید.

مزیت های دکانته کردن محلول به جای فیلتر کردن آن

  • به کاغذ صافی نیازی ندارد و با کمترین هزینه می توان ذرات جامد را از محلول جداسازی نمود.
  • استفاده از تکنیک دکانته کردن کمک می کند تا محلول بسیار سریع تر فیلتر شود.

روش کار

فرض کنید که یک محلول  دارید و می خواهید رسوب را از آن جدا نمایید. برای این کار باید طبق مراحل زیر عمل نمایید. بشر حاوی محلول را بردارید و خیلی آرام محلول را به بیرون از ظرف بریزید (نحوه انجام آن در فیلم پایین نشان داده شده است) و همزمان مواظب باشید که رسوب بیرون ریخته نشود. به همین صورت و تا جایی که امکان دارد کار را ادامه دهید تا محلول از ظرف تخلیه شود.

دکانته

موارد استفاده دکانته کردن

در فرآیند بازیابی فلزات گرانبها، از دکانته کردن می توان برای جداسازی پودر طلا، پودر نقره و سایر فلزات گرانبهایی که رسوب داده شده اند، شست و شوی پودر فلزات گرانبها مثل پودر طلا یا نقره، جداسازی محلول های حاوی فلزات گرانبها مثل محلول کلرید طلا یا نیترات نقره از ناخالصی ها و … استفاده نمود.

فیلم آموزش نحوه دکانته کردن

درپایان یک فیلم آموزشی را برای شما قرار می دهیم که در آن نحوه دکانته کردن یک محلول نشان داده شده است.