سنگ عقیق جگری که به نام کارنلین هم شناخته می‌شود، از سنگ‌های قیمتی  و کمیاب گروه کوارتز است که از اکسید سیلیسیم همراه با مقدار کمی ادخال‌های آلومینیوم، آهن، نیکل، کروم، منیزیم و کلسیم تشکیل شده است.

سختی عقیق جگری

سختی کانی عقیق جگری در مقیاس موس، شش تا هفت است که برای یک سنگ قیمتی نسبتاً خوب است.

رنگ سنگ عقیق جگری

سنگ عقیق جگری به صورت نیمه شفاف و در رنگ‌های قرمز، قرمز مایل به قهوه‌ای و نارنجی یافت می‌شود. این رنگ‌ها به دلیل وجود اکسید آهن در ترکیبات این کانی به وجود می‌آید.

منابع و استخراج

سنگ عقیق جگری - کارنلین

عقیق جگری یا همان کارنلین برای اولین بار در هند کشف شد. امروزه چک، اسلواکی، اندونزی، هند، برزیل، مصر، رومانی، صربستان، آلمان و عربستان از منابع این سنگ قیمتی و زیبا محسوب می‌شوند. بد نیست بدانید بیشتر عقیق‌های جگری که در بازار جهانی موجود هستند در هند و آمریکای جنوبی تولید شده است و بهترین نوع این کانی نیز از هند استخراج می‌شود.

تشخیص عقیق جگری

عقیق جگری به راحتی توسط رنگ نارنجی تا قهوه‌ای مایل به قرمز خود متمایز می‌شود و نسبت به کوارتز از سختی بیشتری برخوردار است. این کانی قیمتی را اغلب با یشم، نوع دیگری از کوارتز اشتباه می‌گیرند، اما یشم وضوح مات داشته و برعکس عقیق جگری همیشه در زیر نور تا چند درجه شفافیت دارد. همچنین یشم به چند رنگ و الگوهای لکه‌دار یافت می‌شود، در حالی که عقیق جگری تک‌رنگ است.

این کانی همچنین شباهت زیادی با عقیق سرخ دارد که اغلب باعث اشتباه گرفتن این دو با هم می‌شود. اما باید دانست که عقیق جگری رنگی طبیعی دارد که حالت توزیع آن ابر مانند است و میانباره های داخل آن از عقیق سرخ بسیار کمتر است.

سنگ عقیق جگری

برش و تراش

عقیق جگری نه‌تنها سنگی سخت و مقاوم به شمار می‌آید، بلکه قیمت مناسبی هم دارد؛ ازاین‌رو استفاده از آن در جواهرسازی رایج و محبوب است. این سنگ معمولاً به صورت کوژ و به شکل‌های گرد و بیضی برش و تراش داده می‌شود. لازم به ذکر است که عقیق جگری را به منظور تثبیت رنگ، با روش گرمادهی بهینه می‌کنند.