سنگ عقیق سبز که به نام کریزوپراس هم شناخته می‌شود، از سیلیس و ادخال‌های آلومینیوم، آهن، نیکل، منیزیم، کلسیم، نیکل و کروم تشکیل شده است. این سنگ به سبب رنگ زیبایی که دارد، یک گوهرسنگ محسوب شده و در ساخت جواهرات و لوازم تزئینی به کار می‌رود.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

عقیق سبز در پتاسیم هیدروکسید محلول بوده و سختی‌اش در مقیاس موهس شش تا هفت است که میزان نسبتاً مناسبی است.

سنگ عقیق سبز

رنگ سنگ عقیق سبز

رنگ سنگ عقیق سبز به صورت غیرشفاف تا نیمه شفاف و معمولاً به رنگ سبز سیب است، اما به رنگ‌های سبز زمردی یا سبز تیره هم یافت می‌شود.

تغییر رنگ عقیق سبز

در سنگ‌های عقیق سبز گران‌قیمت پدیده جالبی که وجود دارد این است که رنگ سبزش در مقابل نور و حرارت خورشید تغییر می‌کند، ولی پس از سرد شدن و بعد از اینکه در تماس با رطوبت قرار گیرد، دوباره به رنگ اول خود برمی‌گردد.

سنگ عقیق سبز

منابع و استخراج سنگ عقیق سبز

عقیق سبز از نظر ژیزمان نسبتاً کمیاب است. این گوهرسنگ برای اولین بار در کشور لهستان کشف شد و امروزه این کشور بزرگ‌ترین ذخایر این سنگ قیمتی را در کل اروپا و احتمالاً در کل جهان داراست. علاوه بر لهستان، عقیق سبز در کشورهای روسیه، آمریکا، استرالیا، لهستان، اندونزی، آلمان، برزیل، آفریقای جنوبی، تانزانیا و زیمبابوه وجود دارد. لازم به ذکر است که در حال حاضر بهترین نوع عقیق سبز از کوئینزلند استرالیا استخراج می‌شود.

تشخیص عقیق سبز معدنی از مصنوعی

سنگ عقیق سبز

  • عقیق سبز اصل، رنگی روشن و خاص دارد، اما نوع مصنوعی روشنایی کمتری دارد.
  • عقیق سبز معدنی برخلاف نوع مصنوعی، دارای رگه‌هایی به شکل واضح است.
  • عقیق سبز معدنی دارای کمی بی‌نظمی در شفافیت است، در صورتی که نوع مصنوعی یا بدل شفافیت بسیار بالایی دارد و مانند شیشه است.

البته توجه داشته باشید که نکات بالا به صورت صد درصد نمی‌تواند معدنی یا مصنوعی بودن عقیق سبز را مشخص کند و بهترین کار برای تشخیص معدنی یا مصنوعی بودن آن، مراجعه به آزمایشگاه گوهرشناسی است.