سنگ مرمر سبز که با نام مالاکیت هم شناخته می‌شود، یکی از کانی‌های کربناتی است که از اکسید مس، کربن دی اکسید و آب تشکیل شده است. مرمر سبز به دلیل رنگ و جلای شیشه‌ای که دارد یک گوهر قیمتی محسوب می‌گردد.

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی

سختی مرمر سبز در مقیاس موس سه و نیم تا چهار است که برای یک گوهر قیمتی سختی پایینی به شمار می‌آید. این کانی در جوهر نمک حل می‌شود و خاصیت مغناطیسی هم ندارد.

سنگ مرمر سبز

رنگ سنگ مرمر سبز

مرمر سبز، سنگی نیمه کدر است و همان‌طور که از نامش پیداست، در رنگ سبز، سبز روشن و سبز مایل به سیاه وجود دارد.

منابع و استخراج سنگ مرمر سبز

مرمر سبز یا همان مالاکیت معمولاً در اثر واکنش و فرسایش سنگ معدنی مس با هوا ایجاد می‌گردد و بیشتر با آزوریت، گوتیت و کلسیت یافت می‌شود. این کانی زیبا و باارزش را در آلمان، فرانسه، رومانی، روسیه، آمریکا، نامیبیا، کنگو، زامبیا، ولز، مکزیک و به‌خصوص کشور زئیر می‌توان یافت.

مالاکیت

کاربرد در جواهرسازی

با اینکه مرمر سبز سختی و مقاومت بالایی دارد، اما بازهم در ساخت جواهرات، زیورآلات و اجسام دکوری و زینتی مثل مجسمه، جعبه و گلدان استفاده می‌شود. این سنگ قیمتی را برای تولید مهره‌های تزئینی، به شکل کوژ و برای مرصع‌کاری به شکل تیغه‌ای تراش و برش می‌دهند. همچنین به شکل‌های مختلفی پیکرتراشی شده و نیز جهت تولید نگین‌های جواهرات برش، تراش و پولیش داده می‌شود. بد نیست بدانید که مرمر سبز غیر از استفاده به‌عنوان گوهر قیمتی، در رنگ‌سازی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد.

سنگ مرمر سبز

نگهداری و تمیز کردن

مرمر سبز در صورتی که با آمونیاک، اسیدها و حرارت در تماس باشد، آسیب جدی خواهد دید. ازآنجایی‌که این گوهر سختی زیادی ندارد، بنابراین باید در نگهداری آن بسیار دقت کرد تا بر اثر ضربه یا اصطکاک خراش برندارد یا نشکند. همچنین اگر نیاز به شست‌وشو داشته باشد، باید فقط با آب و صابون ملایم پاک‌سازی و با پارچه‌ای نرم خشک شود.