مسلما تابه‌حال عبارات طلای کم اجرت یا کم کارمزد و طلای بدون اجرت یا بدون کارمزد را شنیده‌اید. اگر معنی این دو عبارت را نمی‌دانید یا اطلاعات دقیقی در مورد آن‌ها ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مقاله را بخوانید.

معنی اجرت چیست؟

قبل از اینکه به طلای کم اجرت و طلای بدون اجرت بپردازیم، بهتر است اجرت طلا را تعریف کنیم. وقتی که می‌خواهید یک جواهر طلا بخرید، باید علاوه بر ارزش طلای خام جواهر، هزینه ساخت و دستمزد جواهرساز که طلای خام را به جواهری زیبا – که شما قصد خریدش را دارید – تبدیل کرده است، بپردازید. این هزینه و دستمزد جواهرساز را که به قیمت هر گرم طلای خام موجود در جواهر اضافه می‌شود، اجرت طلا می‌گویند. این اجرت فرمول محاسبه دقیق و مقدار مشخصی ندارد و میزان آن بسته به مدل، زیبایی، ظرافت و مواردی از این قبیل، توسط جواهرساز و طلافروش تعیین می‌شود.

طلای کم اجرت و بدون اجرت

طلای کم اجرت

وقتی که طلافروش سفارش ساخت مقدار زیادی جواهرات طلا را بدهد، به طوری که جواهرساز به خاطر حجم سفارش و اعتبار خریدار (طلافروش) دستمزد و به اصطلاح اجرت طلا را به مقدار قابل توجهی پایین بیاورد به‌ گونه‌ای که قیمت نهایی فروش کاهش یابد، آنگاه به آن جواهرات، طلای کم اجرت می‌گویند.

البته طلای کم اجرت یا کم کارمزد، معنی دیگری هم دارد که آن این است که اگر طلایی دست دوم باشد و درواقع توسط فرد دیگری استفاده‌شده باشد و اکنون تصمیم فروش آن را داشته باشد، طلای کم اجرت می‌گویند؛ چراکه این‌گونه جواهرات به دلیل استفاده شدن و دست دوم بودن، قیمت ساختشان کاهش می‌یابد و این فرصتی است برای کسانی که می‌خواهند جواهرات طلا با قیمت کمتری خریداری کنند.

طلای کم اجرت و بدون اجرت

طلای بدون اجرت

بعضی از جواهرات طلای دست دوم، بیش از حد استفاده و کهنه شده‌اند، که به همین خاطر فقط به قیمت طلای خامشان به فروش می‌رسند. این‌گونه جواهرات را طلای بدون اجرت می‌نامند. از طلای بدون اجرت بیشتر به عنوان سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود، اما آن‌هایی که هنوز سالم و زیبا باقی مانده‌اند یا با کمی تعمیرات ظاهرشان بهتر می‌شود، به عنوان جواهر خریداری و استفاده می‌شوند.

نکته: از نظر اتحادیه طلافروشان، خرید و فروش طلای کم کارمزد و بدون کارمزد غیرقانونی است.