آفریقای جنوبی یکی از کشورهای در حال توسعه واقع در جنوب قاره آفریقا و بین دو اقیانوس اطلس و هند است که حدود شصت میلیون نفر جمعیت دارد و از این حیث چهارمین کشور پرجمعیت قاره آفریقا محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم که به صورت اجمالی عملکرد این کشور را در بازیافت ضایعات برقی و الکترونیکی بررسی کنیم.

آغاز بازیافت ضایعات الکترونیکی در آفریقای جنوبی

بازیافت ضایعات الکترونیک در آفریقای جنوبی از سال 2003 با همکاری این کشور با شرکت‌های سوئیسی آغاز شد و نزدیک به شانزده سال صنایع بازیافت خود را در اندازه و مقیاس‌های کوچک مدیریت و سپس نسبت به توسعه آنان اقدام نمود. البته در این راه محدودیت‌ها و موانعی هم وجود داشته و دارد که می‌توان آن‌ها را به سه دسته قوانین، تکنولوژی و سرمایه‌گذاری و کسب و کار تقسیم کرد.

بازیافت ضایعات برقی و الکترونیکی

قوانین محدودکننده و نامشخص

آفریقای جنوبی قوانین مخصوصی برای جمع‌آوری، انبارش و بازیافت ضایعات برقی و الکترونیکی ندارد. البته مثل هر کشور دیگری قوانینی در مورد مسائل زیست‌محیطی، مواد خطرناک، آب و هوا، ضایعات و … دارد که ممکن است پاسخ‌هایی را در مقابل بعضی از پرسش‌ها ارائه دهند، اما این قوانین کافی نیستند و حتی در بعضی از موارد گیج‌کننده هم هستند. ضمن اینکه این قوانین به طور کلی رویکرد همگنی در ارتباط با زباله‌های الکترونیکی و مواد خطرناک موجود در آن‌ها ندارند و درنتیجه آثار منفی بر مراحل جمع‌آوری، انبار کردن و انتقال ضایعات الکترونیکی جهت بازیافت ایجاد داشته و مشکلاتی را برای سرمایه گذران و شاغلین این صنعت ایجاد می‌کنند.

تکنولوژی

بسیاری از واحدهای بازیافت زباله‌های‌ برقی و الکترونیکی در آفریقای جنوبی فاقد تکنولوژی و استانداردهای لازم هستند به طوری که با سوزاندن ضایعات، رها کردن آن‌ها بدون کنترل‌های لازم و دفن آن‌ها در محل‌های تعیین شده به دفع پرخطر ضایعات الکترونیکی می‌پردازند. همچنین در این واحدها به قدر کافی به استفاده از تجهیزات ایمنی و حفاظت کارکنان توجه نمی‌شود.

سرمایه‌گذاری و کسب و کار

هزینه بالای لجستیک و حمل و نقل و انتقال ضایعات به انبار واحدهای بازیافت، هزینه بالای انبارداری و نگهداری ضایعات، فضای عملیاتی و دفع مواد خطرناک از چالش‌های اساسی در صنعت بازیافت زباله‌های برقی و الکترونیکی کشور آفریقای جنوبی است.

بازیافت ضایعات برقی و الکترونیکی

همچنین سوءاستفاده از شاغلین غیررسمی توسط واحدهای بازیافت رسمی، تبهکاری، فساد و تجارت غیرقانونی از مشکلات دیگری است که بر سر راه سرمایه‌گذاران و شاغلان این صنعت قرار دارد.

تحلیل پایانی

در آفریقای جنوبی بخش رسمی بازیافت ضایعات الکترونیکی به درستی شکل گرفته‌ است و در عین حال واحدهای غیررسمی هم در اندازه‌های کوچک و متوسط قابل مشاهده هستند. این کشور در زمینه بازیافت جای کار زیادی دارد، اما با این وجود عملکردش را می‌توان مثبت و رو به جلو تلقی کرد تا جایی که قابلیت تبادل دانش فنی و تکنولوژی هم با آن وجود دارد.