هند کشوری پهناور در جنوب آسیا است که با جمعیتی بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر، پس از چین پرجمعیت‌ترین کشور دنیا به حساب می‌آید. اقتصاد هند چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است و طی سال‌های اخیر به یک قدرت اقتصادی بدل شده است. تحلیل‌گران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که این کشور به زودی پس از ایالات متحده آمریکا و چین به سومین کشور صنعتی جهان تبدیل شود. در این مطلب قصد داریم وضعیت صنعت بازیافت ضایعات الکترونیکی در هند را به صورت مختصر و اجمالی بررسی کنیم.

وضعیت کلی صنعت بازیافت ضایعات الکترونیکی هند

در هند واحدهای رسمی و غیررسمی بازیافت ضایعات الکترونیک به طرز چشمگیری فعال هستند؛ زیرا در این کشور به علت جمعیت بالا و واردات گسترده ضایعات از کشورهای توسعه یافته، حجم زباله‌های الکترونیکی زیاد است. البته در صنعت بازیافت هند مشکلاتی هم وجود دارد که یکی از مهم ترین آن‌ها عدم توانایی بخش رسمی در رقابت با بخش غیررسمی و فعالیت آن‌ها به عنوان شریک پایین دستی واحدهای بازیافت غیررسمی است.

صنعت بازیافت ضایعات الکترونیکی

نامشخص بودن قوانین دفع و بازیافت زباله‌های الکترونیکی

قوانین موجود در کشور هند دارای سرفصل‌هایی نظیر محیط زیست، آب‌وهوا و پسماندهای شهری و پرخطر است که می‌تواند ضایعات الکتریکی و الکترونیکی را هم در برگیرد. اما با این حال می‌توان گفت که این کشور قوانین مشخصی در زمینه دفع یا بازیافت زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی و تعریفی برای سرمایه گذران این صنعت و مسئولیت و وظایف آن‌ها ندارد.

استفاده از فناوری و تجهیزات سطح پایین

همان‌طور که ذکر شد در هند بخش غیررسمی بر بخش رسمی غالب است. این بخش از تجهیزاتی با فناوری سطح پایین و نیروی کار ساده و بدون تجربه استفاده می‌کند و توجهی هم به موارد ایمنی و مسائل زیست‌محیطی ندارد، به طوری که در این واحدها سوزاندن ضایعات الکترونیکی در فضای باز یا ریختن پساب فرایندهای شیمیایی حاصل از استخراج فلزات به رودخانه‌ها و زمین‌های اطراف امری رایج است.

صنعت بازیافت ضایعات الکترونیکی

هزینه و ریسک سرمایه‌گذاری بالا

لجستیک و هزینه بالای حمل‌ونقل به ویژه در مرحله جمع‌آوری ضایعات بزرگ‌ترین چالش صنعت بازیافت ضایعات الکتریکی و الکترونیکی هند به شمار می‌رود. این مشکل بزرگ‌تر می‌شود وقتی بدانیم که دولت هند در این زمینه حمایتی از بازیافت کنندگان نمی‌کند و تمام هزینه‌ها را در مراحل مختلف اعم از جمع‌آوری، بازیافت و دفع مواد خطرناک بر دوش مراکز بازیافت گذاشته است. همه این موارد در کنار رقابت مستقیم بخش غیررسمی با بخش رسمی، هزینه و ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت بازیافت ضایعات الکترونیک هند را بالا برده است.