کلمبیا کشوری در شمال غربی آمریکای جنوبی است که کمی بیش از پنجاه میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور از لحاظ جمعیت دومین و از لحاظ وسعت بعد از برزیل، آرژانتین و پرو چهارمین کشور پرجمعیت در بین کشورهای آمریکای جنوبی است. اقتصاد این کشور طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و صنعت آن نیز پیشرفت‌های محسوسی کرده است. در این مقاله می‌خواهیم صنعت بازیافت ضایعات الکترونیک کلمبیا را به صورت اجمالی و مختصر بررسی کنیم.

وضعیت بازیافت ضایعات الکترونیک در کلمبیا

بخش رسمی بازیافت ضایعات برقی و الکترونیکی در کلمبیا به درستی شکل گرفته است و بخش غیررسمی نیز در اندازه‌های کوچک تا متوسط وجود دارد. این کشور پتانسیل مطلوبی برای جذب سرمایه و تکنولوژی در صنعت بازیافت خود دارد، اما مشکلاتی وجود دارد که روند توسعه و پیشرفت این صنعت را کند می‌کند. در ادامه به این مشکلات اشاره می‌کنیم.

بازیافت ضایعات الکترونیک

نبود قوانین مشخص در مورد بازیافت ضایعات الکترونیک

در کلمبیا قوانینی در مورد حفظ و نگهداری محیط زیست وجود دارد و قوانینی هم در ارتباط با محصولاتی که به پایان عمر خود می‌رسند در حال تدوین است، ولی با این حال قوانین مشخص و روشنی در مورد زباله‌های الکترونیکی وجود ندارد. البته وزارت محیط زیست این کشور ضایعات الکتریکی و الکترونیکی را در اولویت خود قرار داده و حتی به شکل داوطلبانه توافق‌نامه‌هایی را با بعضی از واحدهای بازیافت این کشور جهت برگشت محصولات الکترونیکی ضایعاتی مثل گوشی‌های موبایل و وسایل روشنایی امضا کرده است.

دفع پرخطر پسماندهای الکترونیکی

دفع پرخطر پسماندهای الکترونیکی در کشور کلمبیا به صورت حداقلی است ولی با این حال باز هم دفن اجزای خطرناک یا سوزاندن کابل‌ها و بردهای الکترونیکی در فضای باز در بعضی از واحدهای بازیافت مشاهده می‌شود. همچنین واحدهای بازیافت این کشور معمولاً قادر یا مایل به بازیافت اجزای خطرناکی مثل لامپ‌های اشعه کاتدی یا مواد تاخیرانداز شعله نیستند.

نبود دانش فنی و تکنولوژی لازم

واحدهای بازیافت کلمبیا اغلب تمایل دارند که فرایند بازیافت را از ابتدا تا انتها (استخراج فلزات گران‌بها) انجام دهند و مایل نیستند که فقط بر حلقه‌های ابتدایی فرایند مثل جمع‌آوری و پردازش اولیه تمرکز کنند. اما به دلیل اینکه این شرکت‌ها به دانش فنی و تکنولوژی لازم دسترسی ندارند، اغلب در این زمینه موفق نبوده‌اند. البته با همه این شرایط کلمبیا باز هم یکی از موفق‌ترین کشورهای آمریکای لاتین در زمینه بازیافت زباله‌های الکترونیکی به خصوص ضایعات کامپیوتری به شمار می‌رود.

بازیافت ضایعات الکترونیک

هزینه سرمایه‌گذاری بالا

هزینه بالای لجستیک و حمل‌ونقل و تجارت غیرقانونی کابل‌های مسی و دیگر ضایعات فلزات غیر آهنی باعث شده است که ریسک و هزینه سرمایه‌گذاری در صنعت بازیافت زباله‌های الکترونیکی کلمبیا بالا برود. همچنین به دلیل اینکه مردم این کشور اعتقاد دارند که وسایل برقی و الکترونیکی آن‌ها حتی در صورت خراب و مستعمل بودن دارای ارزش است، هزینه تأمین و جمع‌آوری ضایعات جهت بازیافت بالا است.