یکی از روش‌های رایج و پراستفاده برای شکل‌دهی طلا و نقره، نورد کردن آن‌ها با چرخ نورد است. با نوردکاری طلا و نقره می‌توان این دو فلز را از شمش به مفتول یا ورقی تبدیل کرد که کاربرد گسترده‌ای در جواهرسازی دارند.

چرخ نورد

نورد کردن توسط دستگاهی به نام چرخ نورد انجام می‌شود. این دستگاه که در نوع دستی و برقی ساخته می‌شود، قادر است شمش طلا یا نقره را به مفتول یا ورق که قابل استفاده در صنایع جواهرسازی باشد، تبدیل کند. طرز کار این دستگاه به این صورت است که شمش طلا یا نقره در بین غلتک‌ها قرار می‌گیرد، سپس غلتک‌ها چرخانده می‌شوند که این باعث می‌شود شمش  از لای غلتک‌ها عبور کند و تغییر حالت و ضخامت دهد.

چرخ نورد طلا و نقره

نورد شمش طلا یا نقره

ابتدا مطمئن شوید که شمش عاری از وجود ناخالصی است و غلتک‌های نورد نیز کاملاً تمیز و صاف هستند. سپس شمش را از یک طرف بین غلتک‌های نورد وارد کنید. فاصله غلتک‌ها باید به‌ اندازه‌ای باشد که بتوانند شمش را با اصطکاک به وجود آمده نگه دارند. در حالی که شمش طلا یا نقره را با یک دست به طرف غلتکهای نورد فشار می‌دهید، با دست دیگر اهرم دستی را آن‌قدر بچرخانید تا غلتک‌های نورد آن را بگیرند. اکنون می‌توان با شدت غلتک‌های نورد را به حرکت درآورد. بدین ترتیب شمش از میان دستگاه نورد عبور کرده و می‌توان در طرف دیگر آن را مجدداً به شکل ورق دریافت کرد. در صورتی که مایل باشید ضخامت شمش کمتر شود باید باز هم عملیات نورد را و این بار با فاصله کمتر غلتک‌ها تکرار کنید.

نکات مهم در خرید یا استفاده از چرخ نورد طلا و نقره

چرخ نورد طلا و نقره

  • طلا و نقره باید با یک سطح صاف و تقریباً پرداخت‌شده از چرخ نورد بیرون آیند. به همین خاطر غلتک‌ها باید از فولاد با کیفیت بالا ساخته شوند که بعد از استفاده طولانی ایراد پیدا نکنند و همچنان جلای خود را حفظ کنند.
  • از چرخ نورد طلا و نقره برای فلزات دیگر استفاده نکنید.
  • قبل از نوردکاری باید سرباره‌ها و باقیمانده‌های بوراکس از سطح شمش پاک شود.
  • شمش باید قبل از نورد به طور کامل تمیز و خشک باشد.
  • قسمت‌های مختلف غلتک‌ها به ‌طور یکنواخت مورد استفاده قرار گیرند تا از ساییدگی قسمت وسط – که معمولاً بیشتر استفاده می‌شود – جلوگیری شود.
  • پس از هر بار استفاده توپی‌ها و غلتک‌ها را تمیز کنید.