کوره القایی به طور کلی یک نوع کوره ذوب الکتریکی است که با جریان برق متناوب کار می کند و فلزات را به روش گرمایش القایی ذوب می کند. در صنعت بازیابی فلزات گرانبها (یا جواهرسازی)، از کوره القایی برای ذوب همه فلزات گرانبها شامل طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم و رودیوم استفاده می شود، هرچند استفاده از کوره القایی ذوب طلا و نقره به مراتب مرسوم تر است. البته ناگفته نماند که بیشتر کارگاه هایی از این کوره استفاده می کنند که باید میزان زیادی فلز گرانبها را به صورت متناوب ذوب کنند. ضمن اینکه با این کوره می توان سایر فلزات و آلیاژها را نیز مثل مس و نیکل ذوب نمود. گفتنی است که این کوره‌ عموماً در کارخانجات تولید طلا، کارگاه‌های طلا و جواهرسازی و واحدهای فراوری فلزات استفاده می‌شود.

کوره القایی ذوب طلا و نقره چیست؟

کوره القایی ذوب طلا و نقره از چند قسمت اصلی شامل بوته ذوب، بدنه و محفظه، شمع الکتریکی، خنک کننده و تابلوی برق تشکیل می شود و در دو نوع تک فاز و سه فاز و در فرکانس ها و ظرفیت های مختلف در بازار به فروش می رسد. روش ایجاد گرمایش در این کوره با دیگر انواع کوره تفاوت زیادی دارد، زیرا در این نوع کوره با ایجاد یک جریان گردابی به فلزات جریان الکتریکی را معادل 300 الی 1000 فرکانس القا می کند که باعث تولید تلفات الکترونیکی زیاد شده و درنتیجه حرارت بالا می رود. میزان گرمایش زمانی بیشتر می شود که در ماده القای الکترونیکی بیشتری باشد. لازم به ذکر است که این کوره ذوب دارای کاربرد ساده ای است و اپراتور می تواند به راحتی از آن استفاده کند.

ذوب نقره با کوره القایی

همان طور که گفته شد برای ذوب طلا و نقره هم می توان از کوره القایی استفاده کرد اما نکته ای که برای نقره وجود دارد این است که در کوره القایی باید از حجم کمتری نقره نسبت به طلا استفاده کنید برای مثال کوره القایی با ظرفیت ذوب یک کیلو طلا قادر است فقط 500 گرم نقره را در یک بار ذوب کند.

ذوب پودر طلا با استفاده از کوره القایی

نقاط قوت کوره القایی ذوب طلا  و نقره

  • این کوره به نسبت کوره های بوته ای گازی، آلودگی به مراتب کمتری تولید می‌کند.
  • کوره القایی می تواند حرارت زیادی تولید کند، به طوری که با این آن می توان فلزات گروه پلاتین را هم ذوب کرد. درست برخلاف کوره های بوته ای که قادر به رسیدن به دمای ذوب فلزات گروه پلاتین نیستند.
  • قادر به ذوب فلزات در کمترین زمان است، به طوری که می تواند یک کیلو طلا را در کمتر از 5 دقیقه ذوب کند. بنابراین از این طریق بهره وری نیز افزایش می یابد.
  • فرایند ذوب فلز گرانبها را راحتتر می کند.
  • به دلیل عدم استفاده از مشعل و شعله، مذاب اکسید نمی‌شود.
  • گرمای یکنواخت وارد شده به فلز منجر به تولید مذاب با کیفیت بالا و تمیز می شود.
  • درجه حرارت در این کوره ها را می توان به راحتی کنترل کرد و اپراتور می تواند با تنظیمات دما سرعت ذوب را مشخص کند.

نقاط ضعف

  • کوره القایی ذوب طلا و نقره نسبت به کوره ذوب گازی از قیمت بسیار بالاتری برخوردار است، به طوری که این موضوع باعث شده است تا برای همه خرید و استفاده از آن مقرون به صرفه نباشد.
  • کوره‌های القایی نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره‌ای دارند تا کارایی و پایداری آنها حفظ شود. از طرفی قطعات کوره القایی – مثل بوته های کوره القایی – قیمت بالایی دارند که این مساله هزینه نگهداری و تعمیر این کوره را بالای می برد.
  • کوره‌های القایی برای تولید جریان الکتریکی قوی نیاز به مصرف انرژی بالایی دارند که ممکن است هزینه‌های انرژی را افزایش دهد.
  • کوره القایی برای ذوب تکه های فلزی به خوبی کار می کند اما برای ذوب پودرهای فلزی به فرکانس بالایی نیاز پیدا می کند.
  • وجود برخی فلزات و ناخالصی ها در محیط کوره القایی ممکن است به مشکلاتی نظیر تشکیل پیلینگ، تغییرات ناخواسته در جریان الکتریکی و کاهش کارایی کوره منجر شود.

 

طلا

نکاتی که در خرید کوره القایی ذوب طلا و نقره باید به آنها دقت کنید

  • متناسب به نیاز خود ظرفیت کوره را انتخاب کنید. در صورتی که کوره ای با ظرفیت بیش از حد نیاز انتخاب نمایید نه تنها مجبور می شوید که هزینه بالایی برای خرید آن پرداخت کنید بلکه پول بشتری هم باید برای برق مصرفی بپردازید. همچنین کوره القایی در ظرفیت بالا از برق سه فاز استفاده می کند و بنابراین شما مجبور می شوید که برق سه فاز نیز تهیه فرمایید.
  • موقع خرید کوره باید به سیستم تهویه آن توجه داشته باشید. در صورتی که سیستم تهویه کوره از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، بعد از مدتی کوره آسیب خواهد دید و خراب خواهد شد. همچنین کوره هایی که ظرفیت بالایی دارند باید از سیستم گردش آب جهت خنک کردن کوره استفاده نمایند.
  • کوره القایی که قصد خرید آن را دارید حتماً سیستم‌های متنوع اخطاردهی را در زمانهای لازم داشته باشد تا پیش از به وجود آمدن مشکل و خرابی بتوان آن را اصلاح نمود. از جمله مهمترین سیستم‌های اخطار که در یک کوره القایی ذوب طلا و نقره باید پیش‌بینی شده باشد می‌توان به سیستم های اخطار اور ولتاژ، جریان اضافه، خطای ورود آب، فرکانس نامناسب، اتلاف فاز و باردهی نامناسب نام برد.
  • قیمت و شرایط پس از فروش را در نظر بگیرید. قیمت کوره القایی باید متناسب با امکانات، ظرفیت و کیفیت آن باشد و همچنین از خدمات پیش از فروش مناسبی برخوردار باشد. برای مثال یک کوره ارزان قیمت می تواند فرکانس پایینی داشته باشد که این موضوع قدرت و سرعت ذوب را پایین می آورد.
کوره القایی

مشخصات کوره القایی جهت ذوب طلا و نقره

برای ذوب طلا و نقره یک کوره القایی کوچک با ظرفیت 1 تا 4 کیلو ذوب طلا کفایت می کند و معمولا بیشتر از این مقدار برای حجم های صنعتی و بزرگ استفاده می شود. یک کوره القایی با چنین ظرفیتی می تواند با برق تکفاز و 20 آمپر کار کند. همچنین وزن دستگاه بدون سیستم گردش آب ( آب سرد کن ) حداکثر 50 کیلو خواهد بود. ابعاد دستگاه هم دارای طول و عرض نیم متر و ارتفاعی در حدود یک متر خواهد بود.

فیلم آموزشی نحوه ذوب پودر طلا به وسیله کوره القایی

در فیلم زیر مقداری پودر طلای تیزابی در بوته ریخته می شود و سپس با استفاده از کوره القایی ذوب می گردد. در حین ذوب مقداری بوره (بوراکس) روی مذاب پاشیده می شود تا ناخالصی ها به سرباره انتقال یابند (البته اضافه کردن بوراکس به مذاب در آن شرایط و در آن زمان عمل چندان درستی نیست). سپس دکمه طلا در آب و مقداری اسید نیتریک انداخته می شود تا علاوه بر سرد شدن طلای گداخته، سرباره از روی سطح طلا پاک گردد.

کوره های المنتی

توجه کنید که کوره های المنتی نباید با کوره های القایی اشتباه گرفته شوند. اگرچه کوره های المنتی نیز با برق کار می کنند اما از اساس با کوره های القایی فرق دارند و از شیوه ای متفاوت برای ذوب فلزات استفاده می کنند. ضمن این که کوره های المنتی همچون کوره های بوته ای قادر به ذوب فلزات گوره پلاتین نیستند.

کاربردهای دیگر کوره های القایی

از کوره های القایی، غیر از ذوب فلزات گرانبها می توان برای ذوب مس، سرب، آلومینیوم، نیکل و برخی آلیاژها مانند برنج استفاده نمود. حتی مدل ای بزرگرتر و غول پیکر آن برای ذوب فولاد نیز استفاده می شود. مثلا بسیاری از کارخانه های فولادسازی برای ذوب آهن و تولید فولاد، از کوره های القایی که ظرفیت و اندازه های بسیار بالایی دارند استفاده می کنند.