سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مثل عقیق، فیروزه،آمیتیست، لاجورد و … به صورت خام در طبیعت وجود دارند و از آنجایی که شکل خام این سنگ‌ها استفاده و کاربردی ندارد، باید ابتدا آن‌ها را برش و تراش داد و سپس پولیش کرد تا بتوان از آن‌ها در ساخت جواهرات و زیورآلات و … استفاده کرد.

پولیش دادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی

قبل از هر چیز باید گفت که سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی با در نظر گرفتن کیفیتشان پولیش می‌شوند، چراکه هر سنگ با توجه به این‌که از کدام قسمت از سنگ معدنی اصلی استخراج شده، کیفیت متفاوتی خواهد داشت. همچنین وجود رگه‌ها، ناخالصی‌ها، ترک‌ها و حفره‌ها نقش به سزایی را در نحوه برش و پولش سنگ ایفا می‌کند.

پولیش دادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی

برای تبدیل سنگ خام قیمتی یا نیمه قیمتی به یک گوهر زیبا و باارزش باید سه مرحله اصلی شامل برش، تراش و پولیش را طی کرد. بنابراین پس از این‌که سنگ خام برش و تراش خورد و به تکه‌های کوچک چند سانتی‌متری (معمولاً یک تا پنج سانتی‌متر) درآمد، نوبت به پولیش دادن که موضوع اصلی این مقاله است می‌رسد. درواقع در این مرحله که حساس‌ترین مرحله گهرتراشی است، با استفاده از ابزار و مواد گوناگون، تلاش می‌شود سنگ‌های قیمتی یا نیمه قیمتی، جلا و درخشندگی پیدا کنند.

روش‌های پولیش کردن سنگ‌های خام

پولیش کردن سنگ‌های خام

سنگ‌های خام قیمتی و نیمه قیمتی به دو روش دورانی و لرزشی پولیش می‌شوند. روش لرزشی توسط دستگاهی به نام دستگاه تامبلر لرزشی انجام می‌شود که سرعت آن از روش دورانی بیشتر و تقریباً دو برابر است؛ زیرا در این روش مراحل تقریباً توسط دستگاه انجام می‌گیرد. روش دورانی نیز توسط دستگاه تامبلر دورانی صورت می‌گیرد. نکته‌ای که در روش دورانی وجود دارد این است که این روش دقت چندان بالایی (نسبت به روش لرزشی) ندارد و به همین خاطر برای سنگ‌های حساس و ظریف مناسب نیست.

مواد و تجهیزاتی که برای پولیش سنگ‌های خام مورد نیاز است

فرایند پولیش سنگ به مواد و تجهیزات زیادی نیاز ندارد. درواقع برای این کار شما فقط به چند تکه سنگ خام، دستگاه دورانی یا لرزشی، وسایل ایمنی نظیر دستکش کار و عینک ایمنی، صابون جهت پولیش، شن ساینده و یک یا چند پودر پولیش (مثل پودر سبز، پودر الماسه، پودر روغنی و پودر سفید) نیاز دارید.

پولیش سنگ‌های خام

نکاتی که باید در پولیش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در نظر گرفته شوند

  • عدم وجود ترک و حفره در سنگ‌های خام
  • عدم مصرف بیش از حد شن ساینده
  • عدم مصرف زیاد از پودرهای پولیش
  • داشتن صبر و حوصله در همه مراحل فرایند
  • هفته‌ای یک بار تمیزکاری و روغن‌کاری دستگاه پولیش