استفاده از فناوری در صنعت بازیافت و به ویژه بازیافت فلزات می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و به طور مثال بازدهی این صنعت را بالا ببرد. در این مطلب نمونه‌هایی از استفاده از فناوری و دانش روز را در این صنعت برمی شمریم.

بازیافت فلزات کمیاب موجود در وسایل الکترونیکی

بازیافت فلزات کمیاب از وسایل الکترونیکی کاری سخت و پیچیده است. پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام قصد دارند مرکزی برای بازیافت آهنربا‌های ساخته‌شده از نئودیمیم، بور (که هر دو از عناصر شیمیایی کمیاب هستند) و آهن را که در هارد دیسک، لوازم خانگی برقی و سایر لوازم الکترونیکی استفاده می‌شوند، تأسیس کنند. آن‌ها قصد دارند این قطعات فلزی را ابتدا با استفاده از ربات‌ها دسته‌بندی کنند و پس از پودرکردن آن‌ها با استفاده از عنصر هیدروژن، دوباره از آن‌ها برای ساخت آهنرباها استفاده نمایند. این آهنرباهای الکترونیکی در هر وسیله‌ای که از الکتریسیته برای ایجاد حرکت استفاده می‌کند، استفاده خواهند شد.

استفاده از فناوری در بازیافت فلزات

بازیافت جیوه و تبدیل آن به ماده‌ای مفید

جیوه‌ فلزی بسیار سمی به حساب می‌آید که رهاسازی آن در محیط‌ زیست موجب آلودگی جدی آب‌های زیرزمینی و گیاهان و درنهایت آسیب به جانداران خواهد شد. بنابراین استفاده از فناوری برای بازیافت جیوه امری بسیار مهم محسوب می گردد. پژوهشگران به فناوری جدیدی دست یافته‌اند که با استفاده از آن می‌توان جیوه را بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر از پسماندها جدا و با استفاده از روش الکتروشیمی به آلیاژی که برای پرکردن دندان کاربرد دارد تبدیل کرد.

بازیافت قوطی‌های اسپری

کارآفرینی کانادایی فناوری جدیدی ابداع کرده است که تبدیل قوطی‌های اسپری به سوخت را امکان‌پذیر می‌کند. وی با استفاده از روش ابداعی خود ابتدا ۹۹ درصد مایع قوطی‌های اسپری‌ها را تخلیه سپس آن‌ها را به گرد فشرده‌شده‌ی زغال تبدیل می‌کند که می‌توان از آن به عنوان سوخت در کارخانه‌های ذوب آهن استفاده کرد. در ضمن می‌توان گاز موجود در قوطی‌ها را نیز ذخیره و از آن به عنوان سوخت نیروگاه‌های زباله‌سوز استفاده کرد. درنهایت فلزات حاصل از بدنه قوطی‌های اسپری نیز بازیافت می‌شود. لازم به ذکر است که استفاده از این روش باعث انتشار هیچ نوع گاز مضری در هوا نمی‌شود و امکان آتش‌سوزی و انفجار نیز وجود ندارد.

استفاده از فناوری در بازیافت فلزات

بازیافت ذرات ریز فلزات در خاکستر رسوبی

دو شرکت کره‌ای با مشارکت یکدیگر موفق به بازیافت ذرات فلزی بسیار ریز موجود در خاکستر رسوبی که بخشی از پسماند غیرقابل اشتعال تأسیساتی مانند نیروگاه‌های برق، دیگ‌های بخار، کوره‌ها و مراکز زباله‌سوز است، شده‌اند. این ذرات ابعادی بین یک تا چهار میلی‌متر دارند و پنجاه درصد از حجم خاکسترهای رسوبی را تشکیل می‌دهند. گفتنی است که این فناوری می‌تواند به کاهش زباله‌های صنعتی کمک شایانی کند.