تمامی لوازم، قطعات و تجهیزات از رده خارج و غیرقابل استفاده‌ای که در تولید برق یا استفاده از برق کاربرد دارند، ضایعات الکتریکی و الکترونیکی نامیده می‌شوند. این ضایعات که برای بازیافت فلزات و موارد ارزشمند و همچنین دفع فلزات و مواد خطرناک برای انسان و محیط زیست، مورد توجه سازمان‌های دولتی و شرکت‌های کوچک و بزرگ خصوصی هستند، انواع مختلفی دارند که در این مقاله می‌خواهیم شما را با این انواع آشنا کنیم.

دسته‌بندی ضایعات الکتریکی و الکترونیکی

ضایعات الکتریکی و الکترونیکی به طور کلی به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

– ضایعات لوازم خانگی بزرگ
– ضایعات لوازم خانگی کوچک
– تجهیزات اطلاعات و ارتباط از راه دور
– تجهیزات مصرف‌کننده
– تجهیزات روشنایی
– ضایعات ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی
– اسباب‌بازی‌ها و تجهیزات ورزشی و تفریحی
– وسایل و تجهیزات پزشکی
– ضایعات ابزارهای دیده‌بانی و کنترل
– تحویل‌دهنده‌های خودکار
– ضایعات تجهیزات نظامی

ضایعات الکتریکی و الکترونیکی

لوازم خانگی بزرگ

دسته لوازم خانگی بزرگ شامل یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، خشک‌کن لباس، ماشین ظرف‌شویی، ماکروویو، وسایل گرمایشی الکتریکی، رادیاتورهای الکتریکی، فن، تهویه خروجی و تجهیزات هوایی نظیر کولر می‌باشد.

لوازم خانگی کوچک

دسته لوازم خانگی کوچک شامل جاروبرقی، جاروهای فرش، وسایل مورد استفاده در خیاطی، اتو، سرخ کن، آسیاب، قهوه و چای‌ساز، چاقوهای الکتریکی، خشک‌کن مو، وسایل شستشوی دهان، ساعت و سایر لوازم شخصی و فردی است.

ضایعات وسایل اطلاعات و ارتباط از راه دور

دسته وسایل اطلاعات و ارتباط از راه دور شامل میکرو کامپیوترها، پرینتر، اسکنر، کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ، تبلت، انواع ماشین‌حساب، انواع وسایل ذخیره و انتقال اطلاعات، تلفن، دورنگار، تلفن همراه و دیگر محصولات انتقال صوت و تصویراست.

تجهیزات مصرف‌کننده

گروه تجهیزات مصرف‌کننده شامل رادیو، تلویزیون، ضبط کننده‌های تلویزیونی، تقویت‌کننده‌های صوتی، ابزار موسیقی و … است.

تجهیزات روشنایی

تجهیزات روشنایی شامل لامپ‌های فلوئورسنت، لامپ‌های تخلیه با شدت بالا، لامپ‌های سدیم و دیگر تجهیزات گسترش و کنترل نور می‌باشد. لازم به ذکر است که این دسته از ضایعات الکتریکی و الکترونیکی یکی از خطرناک‌ترین دسته‌ها محسوب می‌شوند؛ چراکه حاوی مقدار قابل‌توجهی فلزات سمی مثل جیوه و سرب هستند.

ضایعات ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی

گروه ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی شامل دریل، اره، ماشین دوخت، تجهیزات چرخش و آسیاب، برش، مته، میخ کردن، پرچ کردن و ابزار جوشکاری و لحیم‌کاری و وسایلی از این دست هست.

اسباب‌بازی‌ها و تجهیزات ورزشی و تفریحی

این گروه از ضایعات شامل ماشین‌های بازی، وسایل پرنده، قطارهای الکتریکی، کنسول بازی ویدیویی، کامپیوترها برای دوچرخه‌سواری و غواصی و دویدن و پارو زدن، تجهیزات ورزشی و ماشین‌های دریافت سکه می‌باشد.

ضایعات وسایل و تجهیزات پزشکی

این دسته شامل وسایل و تجهیزات پزشکی مثل تجهیزات پرتودرمانی، مانیتورهای قلب و دیالیز، دستگاه تهویه ریه، تجهیزات پزشکی هسته‌ای و تجهیزات آزمایشگاهی است. این دسته معمولاً از باکیفیت‌ترین و باارزش‌ترین ضایعات الکتریکی و الکترونیکی محسوب می‌شود.

ضایعات الکتریکی و الکترونیکی

ابزارهای دیده‌بانی و کنترل

ابزارهای دیده‌بانی و کنترل شامل آشکارساز دود، تنظیم‌کننده‌های حرارتی، وسایل توزین و لوازم کنترل در تأسیسات صنعتی می‌باشد.

تحویل‌دهنده‌های خودکار

این گروه از ضایعات شامل تحویل‌دهنده‌های نوشیدنی‌های گرم، بطری‌ها و قوطی‌های گرم یا سرد، تحویل‌دهنده‌های محصولات جامد، خودپرداز و سایر تجهیزات در این زمینه است.

تجهیزات نظامی

این گروه شامل تجهیزات الکترونیکی با کاربرد نظامی مثل رادارها، بردهای الکترونیکی در ادوات نظامی، باطری‌های جت‌های جنگنده و … است. این دسته از ضایعات الکتریکی و الکترونیکی نیز همچون تجهیزات ضایعات پزشکی از باکیفیت‌ترین و باارزش‌ترین ضایعات (از نظر میزان فلزات گران‌بها) به حساب می‌آیند.