برای کار در کارگاه استخراج طلا و نقره و به طور کلی آزمایشگاه شیمی باید موارد ایمنی زیادی رعایت کنید تا آسیبی به خود وارد نسازید در این مقاله به بیان چند مورد ایمنی می پردازیم.

در کارگاه استخراج طلا و نقره و یا آزمایشگاه شیمی نه چیزی بخورید و نه چیزی بیاشامید

وقتی در کارگاه مشغول به کار هستید، باید بدانید که دستهایتان، صورتتان، لباس های که به تن دارید و لوازمی که در آن محیط قرار دارند، می توانند به اسیدها، بخارات اسیدی، بخارات فلزات سمی و انواع مواد شیمیایی آلوده شوند. به همین خاطر در صورتی که در کارگاه اقدام به خوردن یا آشامیدن چیزی بکنید، این آلودگی ها وارد بدن شما می شوند و در همان لحظه یا در بلند مدت به شما آسیب وارد می کنند.

استفاده از ماسک ایمنی

بعضی از مواد شیمیایی فرار هستند یا دود تولید می کنند (مثل اسید نیتریک و تیزاب سلطانی و آمونیاک که همگی در استخراج طلا و نقره کاربرد دارند) و بخار آن‌ها می‌تواند به انسان صدمه وارد کند. همچنین برخی از روش‌ها و فرایندهای شیمی می‌توانند بخار محرک سمی و مواد آلوده‌کننده ایجاد کنند. بنابراین حفاظت از دستگاه تنفسی توسط ماسک‌های ایمنی در اینگونه شرایط ضروری است.

موارد ایمنی که در کارگاه بازیابی طلا و نقره باید رعایت شوند

همیشه در حین اسید کاری و تیزاب کاری از عینک محافظ چشم استفاده کنید

چشم به عنوان یک عضو حیاتی بدن، در مقابل اسیدها و بازها و بسیاری از مواد شیمیایی، آسیب پذیر است. از این رو شما باید مواظبت زیادی از چشم خود بکنید. بنابراین در حین اسید کاری یا تیزاب کاری یا کار با مواد شیمیایی، حتما از عینک محافظ چشم استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که در حین بازیابی طلا و نقره، احتمال این که محلول های اسیدی به اطراف و صورت شما بپاشند اصلا کم نیست.

از دستکش های ضد اسید و یک بار مصرف استفاده کنید

در حین بازیابی طلا و نقره، پوست دست اصلی ترین منطقه تماس با اسید و مواد شیمیایی است. به همین دلیل استفاده از دستکش ایمنی که در برابر اسیدها، بازها و مواد شیمیایی دیگر مقاومت داشته باشند واجب است. لازم است که از دستکش های یک بار مصرف استفاده کنید و بعد از هر بار اسیدکاری یا تیزاب کاری، دستکش را دور بیندازید یا اینکه از دستکش های ضد اسید مقاوم و با کیفیت استفاده کنید. دقت کنید که تماس مواد شیمیایی با پوست فقط از طریق ریختن آن مواد یا محلول بر روی پوست نیست. بخار محلول‌ها و یا ذرات ناشی از مواد پودری هم میتواند بر روی پوست بنشیند. 

کارگاه استخراج طلا و نقره خود را به هود اسیدکاری مجهز کنید

تنفس، راحت ترین مسیر جذب دودهای اسیدی و بخارات حاوی فلزات سنگین و سمی است. متاسفانه در ایران بسیاری از کارگاه های استخراج طلا و نقره و حتی برخی آزمایشگاه های شیمی فاقد هود اسیدکاری می باشند، اما باید بدانید که هود اسید کاری یکی از تجهیزاتی است که باید در کارگاه تان قرار دهید و همه فرآیند های بازیابی طلا و نقره را در آن انجام دهید.

ایمنی کارگاه استخراج طلا و نقره و آزمایشگاه شیمی

محیط کارگاه و آزمایشگاه شیمی را تمیز و مرتب نگه دارید

شاید این نکته چندان مهم به نظر نیاید اما مرتب و تمیز بودن محیط کارگاه و نیز آزمایشگاه شیمی می تواند از وقوع بسیاری از حوادث جلوگری کند. تصور کنید که در یک کارگاه که ظروف مواد شیمیایی در کنار کپسول های گاز قرار داده شده اند و مخازن اسیدها در مسیر رفت و آمد گذاشته شده اند یا ظروف آزمایشگاهی حاوی مواد شیمیایی روی میز باقی مانده اند، چقدر احتمال ووقع حوادث پیشبینی نشده وجود دارد.

چند نکته دیگر در مورد ایمنی کارگاه استخراج طلا و آزمایشگاه شیمی

  • در محیط کارگاه استخراج طلا و آزمایشگاه شیمی، از روپوش آزمایشگاهی یا لباس کار مناسب استفاده کنید. این کار از تماس مستقیم پوست دست‌ها و بدن شما با مواد شیمیایی جلوگیری می‌کند.
  • پوشیدن دمپایی، صندل و کفش‌های پاشنه بلند در آزمایشگاه ممنوع است، زیرا در صورت ریختن مواد شیمیایی بر روی پا، پوست پا صدمه خواهد دید.
  • پیپت‌ها و لوله‌های آزمایش را که احتمال غلتیدن آنها وجود دارد، به جای گذاشتن روی میز در جای مخصوص به خود قرار دهید.
  • هیچگاه با دهان اقدام به مکش مواد و محلولهای شیمیایی نکنید. حتی درصورتی‌که این مواد وارد دهان شما نشوند، بخار سمی آن‌ها وارد ریه‌ی شما خواهد شد و خطر جدی را متوجه سلامتی شما خواهد کرد.
  • ظرف‌های دارای مواد و محلول های شیمیایی را به درپوش محکم مجهز کنید.
  • به شیلنگ های گاز به خصوص آنهایی که به کپسول گاز متصل هستند بست ببندید.
  • کارگاه استخراج طلا و نقره یاذ آزمایشگاه شیمی خود را به کپسول آتشنشانی مجهز کنید و نحوه استفاده از آنها را بیاموزید.
  • هنگام کار با مواد و محلولهای شیمیایی خیلی خطرناک مثل اسیدنیتریک، اسید کلریدریک، تیزاب سلطانی، اسید سولفوریک و یا سیانید خیلی بیشتر احتیاط کنید.