تلویزیون‌ها از آن دسته وسایل خانگی هستند که در همه خانه‌ها حداقل یکی از آن‌ها وجود دارد و به همین دلیل این دستگاه درصد قابل توجهی از ضایعات برقی و الکترونیکی را به خود اختصاص داده است؛ چرا که مصرف‌کنندگان تمایل دارند پس از مدت نه‌چندان زیادی تلویزیون‌های قدیمی یا خراب خود را با یک دستگاه جدید و نو جایگزین کنند. ازاین‌رو بازیافت تلویزیون‌های قدیمی و اسقاطی امری لازم و ضروری تلقی می‌شود که همه کشورهای جهان باید به آن توجه کنند تا نه‌تنها مواد و فلزات ارزشمند درون آن‌ها دوباره بازیافت و قابل استفاده شود، بلکه از ورود مواد و فلزات سمی و خطرناک به محیط زیست جلوگیری به عمل آید.

بازیافت تلویزیون‌های قدیمی LCD و LED

امروزه تلویزیون‌ها عمدتاً در دو نوع نمایشگر LCD و LED ساخته می‌شوند. LCD با توجه به کاربرد گسترده در کامپیوتر، لپ‌تاپ، تلفن همراه، ماشین‌حساب، اسباب‌بازی، دوربین دیجیتال، نمایشگر اتومبیل و … به صورت انبوه تولید می‌شود و مصرفش نیز سالانه رشد یازده درصدی دارد.

بازیافت تلویزیون‌های قدیمی و اسقاطی

نمایشگرهای ال سی دی شیشه کمتر و فلز و پلاستیک بیشتری نسبت به نمایشگرهای CRT دارند، اما متأسفانه بعضاً حاوی مقدار کمی جیوه هستند که این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی در فرایند بازیافت تلویزیون‌های ال سی دی می‌شود؛ به طوری که دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا به‌طور صریح خرد کردن، دفن در خاک و سوزاندن نمایشگرها و متعلقات ال سی دی حاوی جیوه را که دارای سطحی بیش از صد سانتیمتر مربع باشند ممنوع اعلام کرده است. خوشبختانه استفاده از LED ها که درخشان تر بوده، گرما متصاعد نمی‌کنند، جای کمتری اشغال می‌کنند و بدون جیوه هستند رو به افزایش است.

بازیافت پانل ال سی دی

هرچند LCD ها شامل مواد بسیار با ارزشی نظیر طلا هستند، اما بازیافت آنها دشوارتر است. از ضایعات LCD به عنوان پسماند سیلیکا در فرایند ذوب سرب و استخراج حرارتی فلزات استفاده می‌شود. در صورتی که جیوه از پانل  ال سی دی حذف گردد، ماده باقیمانده عمدتاً حاوی نود درصد شیشه و مقداری مایع کریستال مخلوط خواهد بود که از شیشه مجدداً استفاده می‌شود (نه لزوماً در محصولات مشابه) و کریستال مایع نیز بی خطر محسوب می‌گردد.

بازیافت تلویزیون‌های CRT

تلویزیون‌های CRT عمر درازتری داشته و حاوی مقادیر زیادی شیشه، سرب و فسفر هستند. روکش آن‌ها مثل همه انواع تلویزیون شامل پلیمرهای قابل بازیافت است. پیش‌بینی می‌شود ذخیره تلویزیون‌های سی آر تی تا سال 2020 به صفر برسد که این به معنی ورود حجم عظیمی از این تجهیزات به چرخه پسماند و بازیافت می‌باشد.

بازیافت تلویزیون‌های قدیمی و اسقاطی

شیشه مربوط به لامپ تصویر تلویزیون‌های CRT شامل قسمت قیفی شکل سربدار و قسمت جلویی بدون سرب است که از لحاظ بازیافت شیشه و سرب ارزشمند هستند. اما قسمت به مراتب با ارزش‌تر تلویزیون‌های CRT همان بردهای الکترونیکی و قطعات الکترونیکی روی بردها است که شامل مس، قلع، آلومینیوم، آهن، سرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک هستند.

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها

کتاب “دانشنامۀ استخراج فلزات گرانبها” کتابی است 196 صفحه‌ای در قطع وزیری که موضوع آن پیرامون استخراج و بازیافت فلزات گرانبهاست و سرفصل‌های اصلی آن به شرح زیر است:

  • استخراج طلا از خاک و سنگ طلا به روش تیزاب سلطانی
  • آزمایش خاک و سنگ طلا به دو روش سیانید و کلرید قلع
  • استخراج پلاتین و پالادیوم
  • بازیافت چیپ های کامپیوتری
  • بازیافت خازن های نصب سطحی
  • آموزش بازیافت باتری های ساعت
  • آموزش استخراج نقره از فیلم های رادیولوژی
  • و بسیاری مباحث دیگر

این کتاب را می توانید از اینجا به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید.