قبلاً در اینجا پیرامون بازیافت تلویزیون‌ها و مانیتورهای CRT توضیحاتی را خدمت شما ارائه داده‌ایم و در آن مطلب ذکر کرده‌ایم که این نمایشگرها حاوی فلز سرب هستند. در این مقاله قصد داریم که به بررسی نحوه بازیافت شیشه‌های سرب دار تلویزیون‌ها و مانیتورهای سی آر تی بپردازیم. البته نکته مهمی که در بازیافت شیشه‌های این نوع نمایشگرها وجود دارد این است که با به بازار آمدن نمایشگرهای LCD و LED و جایگزین شدن آن‌ها با نمایشگرهای قدیمی، ضایعات کمی از تلویزیون‌ها و مانیتورهای CRT وجود دارد که سال به سال هم از مقدار آن‌ها کم می‌شود.

سرب در شیشه‌های تلویزیون‌ها و مانیتورهای CRT

شیشه‌هایی که از تلویزیون‌ها و مانیتورهای CRT به دست می‌آیند در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند. گروه اول شیشه‌های صفحه جلویی تلویزیون‌ها و مانیتورها هستند که حداکثر چهار درصد سرب دارند و گروه دوم شیشه‌های قیفی شکل و گلویی هستند که بیست تا بیست و دو درصد سرب دارند.

بازیافت شیشه‌های سرب دار تلویزیون‌ها و مانیتورها

نحوه بازیافت شیشه‌های تلویزیون‌ها و مانیتورهای سی آر تی

شیشه‌های نمایشگرهای CRT معمولاً به یکی از سه روش زیر بازیافت می‌شوند.

1- بازیافت شیشه به شیشه و استفاده از آن در تولید نمایشگرهای جدید سی آر تی
2- ذوب شیشه‌ها جهت استخراج و تولید سرب
3- استفاده در صنایع مختلف نظیر صنایع سرامیک‌سازی و سیمان

بازیافت شیشه به شیشه

در این روش پس از پردازش شیشه‌های ضایعاتی تلویزیون‌ها و مانیتورهای CRT و انجام چند مرحله بازیافت، از آن‌ها جهت تولید مجدد نمایشگرهای سی آر تی استفاده می‌شود. البته با توجه به اینکه دیگر تولید این نوع نمایشگرها متوقف شده است و تقاضایی برای خرید نمایشگرهای CRT وجود ندارد، این روش تقریباً منسوخ شده و بازدهی لازم را نخواهد داشت.

ذوب شیشه‌ها جهت استخراج و تولید سرب

روش دیگری که برای بازیافت شیشه نمایشگرهای سی آر تی وجود دارد، ذوب شیشه‌ها جهت استخراج سرب موجود در آن‌ها است. در این روش ضایعات شیشه پس از جداسازی از بدنه تلویزیون‌ها و مانیتورها، پردازش اولیه و خردایش به واحدهای ذوب سرب ارسال می‌شوند که در آنجا این شیشه‌ها به عنوان فلاکس در کوره به شارژ اضافه و ذوب می‌گردند تا درنهایت سربشان بازیافت شود.

بازیافت شیشه‌های سرب دار

استفاده در صنایع مختلف نظیر صنایع سرامیک‌سازی و سیمان

از ضایعات شیشه‌های سرب دار نمایشگرهای سی آر تی می‌توان در بعضی از صنایع مثل صنعت سرامیک‌سازی (به عنوان جایگزین فلدسپار) یا در تولید سیمان استفاده کرد.  البته برای این کار باید قوانین و محدودیت‌های احتمالی موجود را هم در نظر گرفت. برای مثال در هلند و بلژیک از شیشه‌های سرب دار در تولید سیمان استفاده می‌شود و این کار منع قانونی ندارد، در حالی که در آلمان و انگلیس این کار غیرقانونی است و تولیدکنندگان سیمان اجازه چنین کاری را ندارند.