یخچال‌ها و فریزرهای قدیمی و مستعمل بخش قابل توجهی از ضایعات الکتریکی و برقی را به خود اختصاص می دهند. این وسایل که بعضا حاوی گازهای خطرناک برای لایه ازن هستند، حتما باید بازیافت شوند تا هم نگرانی های زیست محیطی برطرف گردد و هم بخشی از مواد ارزشمند به کار رفته در این وسایل بازیافت شود. در این مطلب تلاش خواهیم کرد که توضیحاتی را هرچند کلی، پیرامون نحوه بازیافت یخچال و فریزر خدمت شما ارائه دهیم.

قدم اول در بازیافت یخچال و فریزر ضایعاتی

اولین مرحله در بازیافت یخچال‌ها و فریزرهای ضایعاتی و قدیمی مرحله جمع‌آوری است که اتفاقاً یکی از مهم‌ترین مراحل بازیافت این نوع از ضایعات محسوب می‌شود. نکته اساسی در جمع‌آوری یخچال‌ها و فریزرهای قدیمی و مستعمل، جلوگیری از آسیب دیدن مدار خنک‌کننده این وسایل است؛ زیرا یخچال‌ها و فریزرها می‌توانند حاوی صد گرم گازهای مخرب لایه ازن (CFC  و HCFC ) باشند و با آسیب دیدن مدار خنک‌کننده آن‌ها، این گازهای خطرناک آزاد خواهند شد.

بازیافت یخچال و فریزر

بنابراین تخریب یخچال‌ها و فریزرها ابتدا با تخلیه گازها به شکل مناسب و ایمن و جداسازی اجزای خطرناک آغاز می‌شود و سپس عملیات تخلیه روغن کمپرسورها انجام می‌گیرد. پس از تخلیه گازها و روغن، بعضی از قطعات با ارزش به صورت دستی جداسازی می‌شود تا در بازار به عنوان قطعات دست دوم به فروش رود.

خردایش ضایعات

پس از جداسازی دستی قطعات با ارزش، اجزای باقیمانده با خردکن‌های مخصوص (Shredder) خرد و به قطعات پانزده سانتی‌متری تبدیل می‌شوند. عملیات خرد کردن این اجزا به دلیل جلوگیری از انفجارهای احتمالی و فشردن گازهای موجود در فوم‌های پلی اورتان در محفظه‌های آب‌بندی‌شده که به آن گاز نیتروژن تزریق می‌شود، انجام می‌گیرد.

جداسازی اجزای خرد شده

پس از خردایش مرحله بعدی از فرایند بازیافت یخچال و فریزر، جداسازی اجزای خردشده است. این مرحله به صورت دستی یا به کمک دستگاه‌های خودکار و یا هر دو صورت انجام می‌گیرد و بسته به نوع مواد از روش‌های مختلفی نظیر کمربند مغناطیسی (برای جداسازی ذرات آهنی)، جداسازی ادی کارنت (برای جدا کردن فلزات غیر آهنی)، میز لرزان و … استفاده می‌شود.

بازیافت یخچال و فریزر

مرحله نهایی بازیافت یخچال و فریزر

پس از خردایش و جداسازی اجزای خرد شده، هر دسته به واحد مخصوص به خود انتقال داده می‌شود. برای مثال ذرات پلاستیکی به واحد آسیاب منتقل می‌شوند تا دوباره خرد گردند و به ذرات کوچک‌تری تبدیل گردند و برای گرانول سازی آماده شوند. ذرات آهنی به واحدهای ذوب فولاد فروخته می‌شوند، بردهای الکترونیکی به واحد ذوب مس ارسال می شوند و ذرات غیر آهنی مثل آلومینیوم و مس هم ذوب شده و به شمش تبدیل می‌گردند.