آزمایش استانوس کلرید یا همان تست کلرید قلع یکی از مهم ترین مباحث در بازیافت طلا، پلاتین، پالادیوم و رودیوم می باشد و همه افرادی که در صنعت بازیابی فلزات گرانبها فعال هستند باید با این آزمایش آشنا باشند. آزمایش استانوس کلرید به ما می گوید که در یک محلول – مثلا محلول تیزابی – طلا، پلاتین، پالادیوم یا رودیوم به صورت حل شده، وجود دارد یا ندارد.

کلرید قلع چیست؟

اجازه دهید پیش از اینکه به موضوع اصلی این مطلب بپردازیم، کمی در مورد کلرید قلع (tin chloride) توضیح دهیم و ببینیم که اصلا این ماده شیمیایی دقیقا چه چیزی است و به جز کاربرد در تست محلول های حاوی فلزات گرانبها چه کاربردهای دیگری دارد. کلرید قلع یک ترکیب شیمیایی است که از دو عنصر قلع و کلر تشکیل شده است. این ترکیب به صورت جامد و برای مصارف صنعتی و شیمیایی تولید می‌شود و در تولید انواع فلزات قلعی، تولید کاتد های باتری، رنگ‌ها و رنگدانه‌ها، تولید نانو مواد برای تحقیقات علمی و ساخت کاتالیزورهای برخی واکنش های شیمیایی به کار می‌رود. این ترکیب همچنین به دلیل خواص الکتروشیمیایی و شیمیایی‌اش، در فرایندهای الکترولیز، رنگرزی، پوشش دهی و فرایندهای شیمیایی دیگر کاربرد دارد و علاوه بر آن، گاهی هم به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده در برخی محصولات مصرفی استفاده می‌شود. 

ساخت محلول استانوس کلرید (کلرید قلع)

روش های مختلفی برای ساخت استانوس کلرید یا همان محلول کلرید قلع وجود دارد. اما به طور کلی می توان با حل کردن یکی دو گرم فلز قلع خالص در 15 تا 20 میلی لیتر جوهرنمک غلیظ، محلول کلرید قلع را ساخت.

تست محلول تیزاب با استانوس کلرید

تست محلول تیزاب با استانوس کلرید

برای تست محلول تیزابی و تشخیص وجود یا عدم وجود فلزات گرانبها در آن، باید از محلول مورد نظر نمونه برداری کرد و یکی دو قطره استانوس کلرید روی آن چکاند. در صورتی که فلز گرانبها در محلول حل شده باشد و در نمونه وجود داشته باشد، نمونه به محض ترکیب با استانوس کلرید، تغییر رنگ می دهد که این تغییر رنگ با توجه به فلز گرانبهای موجود متفاوت می باشد. بنابراین با توجه به رنگ تغییر یافته می توان فهمید که فلز گرانبهایی در محلول وجود دارد یا نه و اگر وجود دارد آن فلز گرانبها، چه فلزی است.

خرید اینترنتی قلع جهت ساخت محلول کلرید قلع (محلول تست طلا) – اینجا کلیک کنید.

استانوس کلرید و نقره

استانوس کلرید برای شناسایی و تشخیص طلا، پلاتین، پالادیوم و رودیوم در محلول کاربرد دارد، اما این محلول برای تشخیص نقره هیچ کارایی ندارد. بنابراین برای تشخیص و شناسایی نقره در یک محلول باید از روش های دیگری استفاده نمایید.

کاربردهای محلول کلرید قلع

کلرید قلع

همان طور که گفته شد، وظیفه محلول استانوس کلرید یا همان محلول کلرید قلع، تشخیص وجود یا عدم وجود چهار فلز گرانبها شامل طلا، پلاتین، پالادیوم و رودیوم در محلول است. برای مثال اگر بعد از رسوب دادن طلا نیاز است که مطمئن شویم که دیگر در محلول طلایی وجود ندارد یا بعد از رسوب دادن یک فلز گرانبها، می خواهیم بدانیم که فلز گرانبهای دیگری نیز در محلول وجود دارد یا ندارد باید از تست کلرید قلع استفاده کنیم.

نکته: آزمایش کلرید قلع برای محلول های بازی مثل محلول سیانیدی جواب نمی دهد. درواقع برای آزمایش وجود طلا در محلول سیانیدی، روش سریع و ساده ای مثل آزمایش کلرید قلع وجود ندارد.

کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی

آموزش استخراج طلا و نقره

  • اگر دوست دارید که روش های دیگر ساخت کلرید قلع را بدانید.
  • اگر می خواهید رنگ هایی که در اثر واکنش کلرید قلع با فلزات مختلف به وجود می آیند را بدانید.
  • اگر با خطاهای رایج در تست کلرید کلرید قلع که ما را به اشتباه می اندازند، آشنا نیستید و یا نکاتی را که باید در هنگام تست رعایت شوند نمی دانید.
  • اگر می خواهید، به جز تست کلرید قلع، با روش های دیگر تشخیص وجود یا عدم وجود فلزات گرانبها در محلول آشنا شوید.

توصیه می کنیم که کتاب “آموزش بازیافت طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی” را از آدرس زیر دریافت و مطالعه کنید:

کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی