سنگ مرجان سرخ یکی دیگر از سنگ های قیمتی است که از مرجان‌های هشت‌شاخکی که دارای پایه آهکی قرمز‌ یا صورتی تا نارنجی رنگ هستند و در صخره های کف دریا رشد می کنند، به دست می آید. به دلیل اینکه این سنگ ظاهر و رنگ زیبایی دارد، از آن جهت تزئین جواهرات استفاده می کنند.

نحوه تشکیل سنگ مرجان سرخ

سنگ مرجان سرخ به آرامی توسط آبزیان بسیار کوچک به نام پولیپ مرجانی ساخته می شود؛ به این صورت که این آبزیان کوچک با پوسته های سخت پوشیده می شوند و همان طور که رشد می کنند، با گذشت زمان، شروع به تشکیل شاخه های پیچیده و ساختار اسکلتی متشکل از کربنات کلسیم سفت و با رنگدانه های کاروتنوئید می کنند که منجر به تولید مرجان سرخ می گردد. لازم به ذکر است که سرعت تشکیل مرجانها بسیار کند بوده و در سال فقط یک میلیمتر به اندازه آنها اضافه می شود.

سنگ مرجان

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

سنگ مرجان به دلیل اینکه ارگانیک محسوب می شود، زیاد سخت نیست. درواقع سختی این سنگ بین 3 تا 4 است که از سختی بسیاری از سنگ های قیمتی معدنی کمتر است. این سنگ همچنین به حرارت، دمای بالا و اسید حساس است.

رنگ سنگ مرجان

اگرچه سنگ قیمتی مرجان به رنگ سرخش شناخته می شود و اغلب هم به همین رنگ است، اما در رنگ های سفید، آبی و سیاه هم یافت می شود.

استخراج سنگ مرجان

برخلاف سایر سنگ های قیمتی که از معدن استخراج می شوند، این سنگ از کف دریاها مثل دریای مدیترانه و در عمق ده تا سیصد متری و در مواردی تا هزار و پانصد متری استخراج می شود. دریای مدیترانه اصلی ترین منبع استخراج این سنگ مرجانی است و پس از آن تنگه جبل‌الطارق و دریاهای اطراف ژاپن، استرالیا و تایوان منابع این سنگ زیبا و قیمتی به شمار می آیند.

سنگ مرجان سرخ

برش و تراش

مرجان سرخ خام مات و کدر است، ولی پس از پولیش و پرداخت کاری، براق می شود. گاهی آن را با روغن یا مواد دیگر، بهسازی میکنند تا صاف تر و براق تر شود. به طور کلی این سنگ، اغلب با وسایل ابتدایی مانند چاقو، سوهان، سمباده و یا اره به اشکال مختلفی درمی آید و در تزئین جواهرات به کار می رود.