سنگ کوارتز دودی یکی دیگر از گوهرهای قیمتی است که از سیلیس، آهن و منیزیم تشکیل شده و کم‌وبیش در ساخت جواهرات و لوازم تزئینی به کار می‌رود.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

سختی کوارتز دودی در مقیاس موهس هفت است که البته در سنگ‌های ناخالص این مقدار کمتر می‌شود. این گوهرسنگ در اسید نیتریک محلول است و خاصیت مغناطیسی هم ندارد.

سنگ کوارتز دودی

رنگ سنگ کوارتز دودی

سنگ قیمتی کوارتز دودی به صورت مات و در بعضی از موارد نیمه شفاف یا شفاف است و در رنگ‌های دودی، قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به سیاه، سیاه و خاکستری وجود دارد. رنگ خاکه این گوهرسنگ نیز سیاه است.

منابع و استخراج سنگ کوارتز دودی

اگرچه کوارتز دودی نسبتاً کمیاب است، اما در بسیاری از کشورهای جهان و معمولاً به همراه کانی‌های دولومیتی یافت می‌شود. به عنوان مثال کشورهای آمریکا، سوئیس، ماداگاسکار، آلمان، ایتالیا، اتریش، لهستان، روسیه، هند، اسپانیا، استرالیا و اوکراین ازجمله کشورهایی‌اند که دارای ذخایر قابل توجهی از این کانی قیمتی هستند. لازم به ذکر است که از بین این کشورها برزیل و ماداگاسکار بزرگ‌ترین ذخایر کوارتز دودی را دارند.

کوارتز دودی

کاربرد در جواهرسازی

با توجه به اینکه در بازار، سنگ‌های قیمتی قهوه‌ای‌رنگ از تقاضای بالایی برخوردار نیستند، کوارتز دودی آن‌طور که باید در جواهرسازی استفاده نمی‌شود، اما با این شرایط بازهم طرفداران خاص خود را دارد. این گوهرسنگ معمولاً به صورت مهره یا کابوشن برش و تراش داده می‌شود و در دستبند، تسبیح یا انگشتر مردانه به کار می‌رود.

نگهداری و تمیز کردن

سنگ قیمتی کوارتز دودی

  • جواهری که به کوارتز دودی مزین است را در یک جعبه جداگانه یا کیسه‌ای پارچه‌ای نگه‌داری کنید تا بر اثر اصطکاک و برخورد با سایر جواهرات خراش برندارد.
  • در موقع شست‌وشو و تمیز کردن، آن را با آب ولرم و صابون ملایم بشویید و با پارچه‌ای نرم به آرامی خشکش کنید.
  • همچون سایر سنگ‌های قیمتی باید از تماس کوارتز دودی با اسیدها، بازها و مواد شیمیایی یا شوینده قوی جلوگیری کنید.