سنگ ابسیدین، سنگی سیاه‌رنگ و قیمتی است که بیشتر آن را سیلیس تشکیل می‌دهد. از آنجایی که این سنگ از سرد شدن ماگمای آتش‌فشان به وجود می‌آید، به نام شیشه آتش‌فشانی هم شناخته می‌شود.

نحوه تشکیل شدن ابسیدین

همان‌طور که در بالا گفته شد، این سنگ از سرد شدن ماگمای آتش‌فشان به وجود می‌آید. به طور دقیق‌تر این سنگ زماني تشكيل مي‌شود كه گدازه آتش‌فشانی خيلي سريع سرد شود و قبل از اينكه بلورها تشكيل شوند منجمد گردد.

سنگ قیمتی ابسیدین

خصوصیات سنگ قیمتی ابسیدین

سنگ ابسیدین دارای سختی پنج تا شش است و در مقابل نور و حرارت از مقاومت بالایی برخوردار است و فقط در دمای بالا ذوب می‌شود.

رنگ سنگ ابسیدین

سنگ ابسیدین معمولاً به رنگ سیاه است، اما در رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، دانه برفی (با پس‌زمینه سیاه و دانه‌های سفیدرنگ) و رنگین‌کمانی نیز یافت می‌شود. البته رنگ‌های آبی، زرد، قرمز و نارنجی آن هم وجود دارد که بسیار کمیاب هستند.

سنگ ابسیدین

مناطق دارای سنگ ابسیدین

سنگ ابسیدین در مناطقی که در آنجا فعالیت‌های آتش‌فشانی رخ داده است یافت می‌شود. بنابراین این سنگ قیمتی را می‌توان در بسیاری از کشورها ازجمله آرژانتین، کانادا، شیلی، اکوادور، یونان، ارمنستان، آذربایجان، گواتمالا، مجارستان، ایسلند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کنیا، مکزیک، نیوزیلند، پرو، روسیه و آمریکا پیدا کرد.

کاربردهای ابسیدین

انسان‌های اولیه این سنگ را تراش می‌دادند و ابزارآلات و سلاح‌های خود را با آن تجهیز می‌کردند؛ چراکه این سنگ هم بسیار تیز و برنده است و هم سطحی صاف و صیقلی دارد. جالب اینجاست که امروزه هم از این سنگ چاقوی جراحی تولید می‌شود. این سنگ همچنین به عنوان ماده خام بعضی از صنایع مثل تولید شیشه مصنوعی کاربرد دارد و البته در ساخت جواهرات و لوازم دکوری نیز به کار می‌رود.

سنگ قیمتی ابسیدین

طرز نگهداری و تمیز کردن ابسیدین

سنگ قیمتی ابسیدین اگرچه سنگی نسبتاً سخت به شمار می‌رود، اما سختی‌اش آن‌قدر زیاد نیست که مانع از شکسته شدن یا خراش برداشتن سنگ آن شود. بنابراین این سنگ را به دور سایر جواهرات و سنگ‌های قیمتی و در کیسه‌ای پارچه‌ای نگهداری کنید و برای تمیز کردنش هم از آب و صابون استفاده کرده و با پارچه‌ای نرم آن را خشک کنید.