در این مطلب قصد داریم که روش هایی را برای تشخیص طلا از بدلیجات و طلای تقلبی معرفی کنیم.

توجه به علامت های روی طلا

توجه به علامت های حک شده روی جواهرات طلا از ساده ترین و سریع ترین روش های تشخیص طلای اصل است. در صورتی که روی طلا علامت های مثل 18k یا 22k بود احتمال اینکه جواهر، طلای اصل باشد زیاد است. البته این به آن معنی نیست که همه جواهراتی شامل این گونه علائم هستند از طلای اصل ساخته شده باشند. چرا که سودجویان روی بسیاری از بدلیجات این علائم را حک می کنند.

تشخیص طلا

توجه به ظاهر طلا

به ظاهر طلا خوب دقت کنید و اگر آثاری از رنگ رفتگی روی طلا مشاهده کردید یا قسمتی از طلا کم رنگ شده بود، احتمال این که آن جواهر یا قطعه فقط با طلا آبکاری شده باشد و از جنس دیگری ساخته شده باشد بسیار زیاد است.

تشخیص طلا از طلای تقلبی و بدلیجات

تشخیص طلا با آهنربا

طلا هیچگاه به آهنربا جذب نمی شود چرا که طلا فلزی دیامغناطیس است. بنابراین اگر جواهر یا قطعه ای را به آهنربا نزدیک کردید و طلا به سمت آهنربا جذب شد بدانید که در واقع آن جواهر یا قطعه از طلای اصل نیست و یا بدل است یا عیار آن بسیار پایین می باشد.

کمک گرفتن از اسید نیتریک

یکی دیگر از روش های تشخیص طلای اصل، استفاده از اسید نیتریک است. از آنجایی که طلا در اسید نیتریک حل نمی شود، می توانید تکه ای از جواهر را در اسید نیتریک بیندازید و در صورتی که آن تکه در اسید حل شد می توانید نتیجه بگیرید که جواهر از طلا ساخته نشده است و فقط یک جواهر بدل و تقلبی است.

تشخیص طلا از طلای تقلبی و بدلیجات

همچنین می توانید به جای انداختن تکه ای از جواهر در اسید، یک قطره اسید نیتریک روی جواهر بریزید. در صورتی که واکنشی ایجاد نشد نشان دهنده اصل بودن طلا است ولی اگر واکنش ایجاد و قطره اسید تغییر رنگ داد، مثلا رنگ آن به قهوه ای یا سبز تغییر پیدا کرد، بدانید که طلای شما بدل است یا عیار طلای آن بسیار پایین می باشد. البته توجه داشته باشید که روش اسید نیتریک فقط مختص طلای مستعمل و کهنه است چرا که باعث آسیب دیدن جواهر می شود.

تست طلا با ظرف سرامیکی

طلا را روی یک ظرف سرامیکی بکشید. اگر روی ظرف خطوط سیاه رنگ ایجاد شد می توانید به اصل بودن طلای خود شک کنید.

تست آب

طلای اصل همیشه در آب فرو می رود چرا که چگالی بالایی دارد اما گاه مشاهده شده است که بعضی از جواهرات طلای تقلبی در آب غوطه ور می شوند و به طور کامل در آب فرو نمی روند و این یکی دیگر از مواردی است که می توان با کمک آن طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص داد.

تشخیص طلا از روی صدای آن

وقتی با یک تکه فلزی به طلا ضربه می زنید، صدایی زنگ مانند برای چند ثانیه تولید می شود. در صورتی که با ضربه زدن به طلا (با استفاده از یک تکه فلز) صدایی شبیه به زنگ تولید نشد باید به اصل بودن طلای خود شک کنید.

محک زدن طلا

تشخیص طلا از طلای تقلبی و بدلیجات

بهترین و مطمئن ترین راه تشخیص طلای اصل، محک زدن طلا با سنگ محک است. برای این کار می توانید به نزد یک طلافروش بروید و از او بخواهید که طلای شما را محک بزند و اصل یا غیراصل بودن طلا را مشخص کند. لازم به ذکر است که با روش محک زدن می توان عیار طلا را نیز مشخص کرد. همچنین پیشنهاد می شود که مقاله نحوه محک زدن و تعیین عیار طلا را برای آشنایی با این روش مطالعه فرمایید.

کتاب آموزش بازیافت طلا و نقره

آموزش استخراج طلا و نقره

اگر مایلید با روشهای تشخیص و عیارسنجی طلا و نقره آشنا شوید یا می خواهید طلا و نقره را از جواهرات طلای دست دوم، ظروف و جواهرات نقره، طلای شکن و ناخالص و قطعات الکترونیکی مختلف بازیافت کنید، توصیه می کنیم کتاب “استخراج شیمیایی طلا و نقره از جواهرات و قطعات الکترونیکی” را مطالعه کنید. این کتاب از طریق لینک زیر قابل دریافت است:

کتاب بازیابی شیمیایی طلا و نقره