همان‌طور که می‌دانید صنعت آبکاری، صنعتی با سابقه صدها ساله است و این صنعت از گذشته تا به امروز نقش مهمی در زندگی انسان‌ها بازی کرده است. به این بهانه تصمیم گرفتیم در این مقاله مواد شیمیایی پرکاربرد و رایج در آبکاری را معرفی کرده و در مورد هریک توضیحاتی را هرچند مختصر، خدمت شما ارائه دهیم.

سیانید طلا

آبکاری طلا یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین انواع آبکاری به حساب می‌آید که در صنایع مختلفی ازجمله جواهرسازی، ساخت قطعات صنعتی و حساس و حتی صنایع الکترونیکی به کار می‌رود. در این آبکاری از سیانید طلا به عنوان الکترولیت استفاده می‌شود، ماده‌ای که بسیار سمی و کشنده است و کار با آن نیازمند تجربه و رعایت نکات ایمنی زیادی است.

سیانید طلا

سیانید نقره

آبکاری نقره نیز همچون آبکاری طلا کاربردهای زیادی در جواهرسازی و صنعت الکترونیکی دارد. در این نوع آبکاری از سیانید نقره جهت ساخت الکترولیت سیانیدی استفاده می‌شود و نیازی هم به گفتن نیست که همچون سیانید طلا، ماده‌ای سمی و بسیار خطرناک محسوب می‌شود.

سیانید پتاسیم

سیانید پتاسیم یا سدیم هر دو از مواد شیمیایی هستند که کاربردهای زیادی در آبکاری دارند؛ زیرا یکی از مواد غیر قابل جایگزین برای ساخت الکترولیت‌های سیانیدی در انواع آبکاری‌ها نظیر آبکاری طلا، نقره و مس به شمار می آیند.

آب رودیوم

آب رودیوم که البته به غلط آب رادیوم نامیده می‌شود، در آبکاری رودیوم کاربرد دارد. با اینکه این نوع آبکاری هزینه بالایی دارد، اما به دلیل رنگ بسیار درخشنده رودیوم و مقاومت بالایش در برابر اکسیداسیون و تیره شدن، به طور گسترده برای آبکاری جواهرات، به خصوص جواهرات طلای سفید استفاده می‌شود.

سولفات نیکل

سولفات نیکل احتمالاً معروف‌ترین نمک فلز نیکل به شمار می‌آید؛ چراکه از آن به طور گسترده در آبکاری نیکل استفاده می‌شود. بد نیست بدانید که آبکاری نیکل به دلیل هزینه پایین نسبت به آبکاری فلزات گران‌بها، ایجاد روکش براق و درخشنده روی قطعه و همچنین مقاومت قابل قبول در برابر خوردگی و اکسیداسیون از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است.

سولفات نیکل

سدیم دی‌کرومات

سدیم دی‌کرومات یکی از معروف‌ترین نمک‌های فلز کروم محسوب شده و در آبکاری کروم به کار گرفته می‌شود. این پودر نارنجی‌رنگ بسیار سمی و سرطان‌زا است، به‌گونه‌ای که هنگام کار باید از تماس پوست و چشم با آن و تنفس گردوغبارش خودداری کرد.

اکسید کادمیوم

با اینکه کادمیوم فلزی سمی و سرطان‌زا محسوب می‌شود، اما چون روکش کادمیوم رنگ نقره‌ای زیبا و مقاومت نسبتاً مناسبی در برابر اکسیداسیون دارد، کم‌وبیش بعضی جواهرات و قطعات صنعتی را با این فلز تحت عنوان آبکاری کادمیوم روکش می‌کنند. در این نوع آبکاری از اکسید کادمیوم و گاهی اوقات سیانید کادمیوم برای ساخت الکترولیت استفاده می‌شود.

سایر مواد شیمیایی

از دیگر مواد شیمیایی دیگری که در صنعت آبکاری به کار گرفته می شوند، می توان به اسید نیتریک، جوهرنمک، اسید سولفوریک، پتاسیم کربنات، آب ژاول، آب اکسیژنه، سود پرک، استانات سدیم، استانات پتاسیم و … اشاره کرد.